Kliencie banku, nie popełniaj tych błędów

2014-03-13 12:24:00

Z produktów bankowych korzysta coraz większa liczba osób. Konta osobiste, lokaty, czy przelewy - to tylko niektóre rozwiązania oferowane obecnie klientom. Ważne jest jednak, aby całego tego gąszczu instrumentów finansowych używać odpowiedzialnie. Niestety, nie jest to takie łatwe jakby się mogło wydawać, i wielu z nas popełnia nawet najprostsze błędy. O jakich „grzechach” mowa? Sprawdźmy.

Pierwszym i chyba najczęściej powtarzanym przez klientów błędem jest wypłata pieniędzy z bankomatu przy użyciu karty kredytowej. Czynność ta nie dość, że niesie ze sobą konieczność poniesienia opłaty za taką operację, to jeszcze powoduje automatyczne naliczanie odsetek od wypłaconej kwoty i to już od momentu samej wypłaty. Nie działa wtedy, tak szeroko reklamowany w kartach kredytowych, okres bezodsetkowy.

Kolejnym grzechem, który zazwyczaj wykonywany jest raczej przypadkowo, to przekroczenie dostępnego salda na rachunku. Sytuacja taka ma miejsce choćby podczas wypłaty pieniędzy z bankomatu obcej sieci (zdarza się, że takie transakcje nie są bowiem rozliczane online). Jeśli klient „zejdzie na minus” w swoim koncie osobistym - musi niestety liczyć się z tym, że jego bank naliczy mu odpowiednią opłatę oraz karne odsetki.

Następnym częstym błędem popełnianym przez klientów korzystających z usług banków jest więcej niż jedna wypłata z konta oszczędnościowego. Rachunki tego typu charakteryzują się tym, że pozwalają nie tylko efektywnie gromadzić nadwyżki finansowe, ale także za ich prowadzenie nie są pobierane opłaty. Niestety, instrumenty te mają jedną wadę, a mianowicie wspomnianą powyżej prowizję za drugą i kolejną wypłatę pieniędzy. Z punktu widzenia klienta jest to dość znaczne obciążenie (około 10 zł), ponieważ często w całości potrafi zniwelować wszystkie naliczone do tej pory odsetki.

Kolejna wpadka przy korzystaniu z produktów bankowych dotyczy wszystkich użytkowników tzw. kont direct. Jest to na przykład zlecanie podstawowych czynności finansowych (np. realizacja przelewu czy ustanowienie zlecenia stałego) w oddziałach bankowych. Za takie usługi pobierane są stosunkowo wysokie prowizje. Z drugiej strony, nie ma co się dziwić polityce banków - nie po to otwierają klientom rachunki internetowe, aby obsługiwać ich w placówkach. Naliczanie tych opłat ma zatem na celu zniechęcenie klientów do bankowości stacjonarnej i zachęcenie ich do wykonywania podstawowych operacji online.

Ostatnim, i chyba najważniejszym błędem popełnianym przez klientów banków, jest niewłaściwe przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Chociażby, wielu z nas wykonuje podstawowe czynności bankowe przy użyciu przypadkowego komputera, nie sprawdza certyfikatów bezpieczeństwa w przeglądarce, nosi numer PIN przyklejony do karty płatniczej lub ma go zapisanego w telefonie. To tylko przykłady nagannych zachowań, których należy się wystrzegać.

Korzystanie z usług instytucji finansowych niemal ciągle przeplata się z naszym codziennym życiem. Wpłaty, wypłaty, przelewy - to chleb powszedni każdego gospodarstwa domowego. Dlatego bardzo istotne jest wykonywanie tych czynności odpowiedzialnie. Chodzi w końcu o nasze pieniądze, a te, jak wiadomo, wymagają szczególnego traktowania.

Autor: Jacek Kasperczyk
Comperia.pl

Jacek Kasperczyk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam