Jak zamknąć konto w banku?

2013-04-15 10:25:58

Masz w jakimś banku rachunek, z którego już nie korzystasz? A może jesteś zdegustowany wzrostem opłat za korzystanie z niego? Sprawdź, jak zamknąć konto w banku.

Rozwiązanie umowy konta nie jest trudne. Wystarczy krótka wizyta w placówce banku, gdzie właściwie należy tylko okazać dowód tożsamości i poprosić o zamknięcie konta (czasem wymagane jest wypełnienie formularza). Należy się, oczywiście, przygotować na namowy ze strony bankowców do pozostania w gronie klientów instytucji.

Rachunek nie zostanie zamknięty od razu. Banki stosują okres wypowiedzenia, trwający nawet miesiąc. Ważną sprawą jest, aby po jego zakończeniu skontaktować się jeszcze raz z bankiem i sprawdzić, czy konto na pewno zostało zamknięte. Błąd bankowca może skutkować dalszym naliczaniem opłat i rośnięciem długu o którym nie będziemy mieli pojęcia.

W momencie rozwiązywania umowy w niektórych bankach należy zdać swoje karty do konta. Inne po prostu zastrzegają „plastik”. Trzeba także uregulować ewentualne zobowiązania wobec banku. Rzecz jasna, należy też wypłacić wszystkie środki z likwidowanego konta. Pamiętaj, że wraz z likwidacją konta rezygnujesz także z innych produktów powiązanych z nim, np. lokat czy kont oszczędnościowych.

Operację zamknięcia umowy konta najlepiej zrealizować w oddziale banku. Wydaje się, że tak wszystkiego najłatwiej dopilnujemy. Niemniej w niektórych instytucjach wypowiedzenie można także złożyć korespondencyjnie, jak też poprzez Internet albo infolinię.

Bardzo niemiłą niespodzianką dla osób niezadowolonych z rachunku przygotowało kilka banków. Mowa o opłacie za zamknięcie konta. Pekao S.A. za likwidację rachunku w ciągu 90 dni od jego otwarcia pobierze 35 zł. W Invest-Banku jest podobnie - jeśli rezygnujesz z konta przed upływem 3 miesięcy od jego otwarcia, płacisz 30 zł. W Nordea Banku opłata wynosi 20 zł, a czas, kiedy jesteśmy narażeni na opłatę to 30 dni (w przypadku kont NORDEA i NORDEA WALUTA) lub 90 dni (NORDEA SPEKTRUM). Uważać trzeba też w PKO BP - rezygnacja rachunku w okresie 90 dni od jego otwarcia kosztuje od 20 zł (tylko zamknięcie PKO Konta Pierwszego jest darmowe).

W niektórych bankach może być także pobrana opłata za zlikwidowanie rachunku, jeśli zostało one otwarte w ramach promocji, czyli np. klient otrzymał wraz z kontem jakiś prezent, lepsze warunki innego produktu bankowego itp.

Warto także pamiętać, że jeśli wraz z zamknięciem danego konta otwieramy nowe w innym banku, to możemy poprosić w tym drugim o przeniesienie konta. Wystarczy podpisać stosowne upoważnienie. Nowy bank zamknie nasz stary rachunek, przetransferuje nasze pieniądze, a także powinien przenieść zlecenia stałe, przelewy zdefiniowane itp.

Autor: Mikołaj Fidziński
Comperia.pl

Mikołaj Fidziński