Jak działa chargeback?

2015-12-25 12:10:22

Pomimo tego, że wielu Polaków korzysta z kart płatniczych na co dzień, to niewielu z nich ma świadomość, czym jest i do czego służy usługa chargeback. Sprawdź, jak korzystać z chargebacku, by w prosty sposób odzyskać pieniądze, gdy kupiony towar nie spełnia naszych oczekiwań.

Chargeback to tzw. obciążenie zwrotne, z którego mogą korzystać właściciele kart płatniczych Visa i MasterCard. Usługa chargeback daje możliwość zareklamowania transakcji pieniężnych dokonanych przy użyciu karty debetowej, kredytowej lub przedpłaconej. W ten sposób właściciel karty ma możliwość odzyskania swoich pieniędzy.

Obciążenie zwrotne

Aby skorzystać z usługi chargeback, klient składa wniosek do swojego banku o zwrot pieniędzy w przypadku, gdy zakupiony towar czy usługa nie zostały w ogóle lub należycie zrealizowane albo transakcja została naliczona podwójnie. Bank przeprowadza postępowanie reklamacyjne i po odpowiednim czasie zwraca klientowi środki, które wydał on na niezrealizowaną transakcję.

Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych

Kiedy można skorzystać z chargebacku?

Z usługi chargeback można skorzystać w przypadkach gdy:

  • zamówiony przez Internet produkt nie dotarł do zamawiającego,
  • przesyłka z zamówieniem zawierała niewłaściwy towar,
  • z karty zostały dwukrotnie pobrane środki za ten sam produkt lub usługę,
  • po reklamacji u sprzedawcy, gdy nie odzyskaliśmy naszych pieniędzy,
  • na wyciągu z karty znalazły się niezrealizowane przez nas transakcje,
  • bankomat nie wydał pieniędzy, ale konto zostało obciążone,
  • przy płatnościach internetowych wystąpił błąd, a środki zostały pobrane z karty bez zakończenia transakcji,
  • pomimo anulowania zamówienia, sprzedawca obciążył kartę,
  • zwróciliśmy zakupiony towar, ale nie odzyskaliśmy wydanych pieniędzy.

Jak złożyć reklamację chargeback w banku?

Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej i powinna zawierać następujące informacje:

  • numer karty, którą zapłaciliśmy za towar/usługę,
  • dane posiadacza karty,
  • datę, miejsce i kwotę dokonanej transakcji,
  • informacje o podmiocie, który pieniądze otrzymał. 

Do dokumentów warto dołączyć potwierdzenia dokonanej transakcji, np. wydruk z bankomatu.

Bank, który wydał kartę, rozpatruje wniosek reklamacyjny, a w przypadku uznania jego zasadności przekazuje sprawę organizacji płatniczej - MasterCard lub Visa. Operator karty po rozpatrzeniu reklamacji przekazuje sprawę do agenta rozliczeniowego, który zwraca się do akceptanta-sprzedawcy z prośbą o wyjaśnienie sprawy.

Po otrzymaniu danych akceptant ma obowiązek ustosunkować się do rozpatrywanej reklamacji, czyli może ją uznać lub nie. W przypadku, gdy akceptant nie zajmie stanowiska lub nie przedstawi koniecznych dowodów w sprawie, wtedy agent obciąży jego konto odpowiednią kwotą. Następnie dokona przelewu na rachunek klienta, informując wydawcę o zakończeniu sprawy.

Sprawdź też: Visa czy MasterCard - z którą kartą za granicę?

Usługa chargeback jest bezpłatna dla osoby reklamującej transakcję. Termin na złożenie reklamacji chargeback jest zależny od powodu jej złożenia i wynosi od 45 do nawet 540 dni od dokonania płatności.

Renata Grochowska