Biznesplan do kredytu - jak go napisać?

2015-04-28 08:50:40

Nie da się ukryć, że za powodzeniem firmy, którą chcemy założyć, w dużej mierze stoi skuteczny, dobrze opracowany biznesplan. Wymagany jest ponadto przez banki, gdy początkujący przedsiębiorca stara się o kredyt.

Biznesplan będzie potrzebny nie tylko nam samym, ale i zażąda go bank, jeśli będziemy wnioskować o kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dlatego też warto się zastanowić, jak napisać biznesplan, tak aby pomógł nam uzyskać finansowanie.

Czym jest biznesplan?

Biznesplan jest podstawowym narzędziem służącym do planowania działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia on kluczowe cele, dążenia, metody ich osiągnięcia i harmonogram ich wdrażania. Może być tworzony przez przedsiębiorcę zarówno na jego własne potrzeby, jak w celu przedstawienia go na zewnątrz, na przykład w momencie starania się o kredyt na pokrycie działalności firmy.

Analiza rynku

Po pierwsze przy sporządzaniu biznesplanu bardzo ważna jest analiza rynku, na jakim będzie funkcjonowała nasza nowo powstająca firma. Warto bowiem wiedzieć, czy na nasze usługi lub produkty będzie popyt na danym terenie, czy w okolicy funkcjonują już podobne firmy z tej branży, tworząc silną konkurencję. Ponadto warto zadać sobie pytanie, czy otwierając naszą firmę, będziemy mieć szansę na jej rozwój.

Ocena zagrożeń

Tworząc biznesplan, musimy zawrzeć w nim również mankamenty, problemy i zagrożenia, z którymi możemy się liczyć, otwierając firmę. Najlepszym biznesplanem jest taki, który w sposób rzetelny i uczciwy wypunktuje wszystkie wady i zalety planowanego przedsięwzięcia.

Plan działania

Następnym punktem biznesplanu jest harmonogram wdrożenia, czyli w jakiej kolejności i w jakim czasie plan zostanie wcielony w życie. Skuteczny biznesplan to taki, który przewiduje niemal wszystkie czynności, jakie należy wykonać, aby nasze przedsięwzięcie zrealizować.

Wycena przedsięwzięcia

Kolejnym elementem biznesplanu jest plan finansowy, który pozwoli oszacować, jakie nakłady finansowe będą potrzebne do realizacji poszczególnych etapów naszego przedsięwzięcia.

Oszacowanie przychodów

Gdy ustalimy potencjalne wydatki, możemy zabrać się za szacowanie przyszłych dochodów. Zestawienie potencjalnych wydatków z przychodami i rozbicie je na poszczególne miesiące pozwoli nam na oszacowanie, kiedy nasza firma zacznie zarabiać na siebie, kiedy stanie się rentowna, a także kiedy grozi nam znalezienie się na minusie, będąc zmuszonym dokładać do interesu.

Analiza rentowności pozwoli nam ocenić, czy warto w ogóle zakładać firmę. Warto przy tym podkreślić, że ważne jest, aby ta analiza była sporządzona rzetelnie i obiektywnie.

Podsumowując, skuteczny biznesplan w dużej mierze opiera się na umiejętnym oszacowaniu potencjału rynku oraz naszej firmy, która będzie na nim działać. Biznesplan powinien być dokładnie przemyślany, z uwzględnieniem wszystkich potencjalnych czynników, które mogą mieć wpływ na powodzenie całego naszego przedsięwzięcia. 

Ilona Maciejuk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam