Poradnik MdM: gdzie iść, żeby dostać kredyt?

2015-01-09 08:08:56

Już od ponad roku młodzi Polacy, kupując swoje pierwsze mieszkanie,  mogą korzystać z pomocy państwa w ramach programu Mieszkanie dla Młodych. Podpowiadamy, jak otrzymać takie dofinansowanie, jakie dokumenty należy złożyć i jak przebiega cała procedura.

Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z programu Mieszkanie dla Młodych, warto zorientować się w sytuacji na rynku nieruchomości. Należy poznać dokładnie ceny lokali i wybrać lokalizację. Pamiętajmy, że jeśli chcemy otrzymać dofinansowanie, mieszkanie musi spełniać pewne kryteria.

Przed pójściem do banku powinniśmy posiadać pełne informacje na temat nieruchomości. Przede wszystkim istotna jest: jego wielkość, powierzchnia użytkowa, cena za 1 metr kwadratowy i - oczywiście - lokalizacja.

Wniosek składamy w wybranym banku

Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, aby otrzymać dopłatę do mieszkania w ramach programu MdM, jest złożenie wniosku o dofinansowanie wkładu własnego wraz z wnioskiem o kredyt w wybranym przez siebie banku. Można to zrobić w jednym z kilkunastu banków, które podpisały stosowną umowę o współpracy w ramach MdM-u z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.

Praktyka wskazuje, aby wnioskować w więcej niż jednym banku. Wówczas wybierzemy tę ofertę, w której przedstawiono nam atrakcyjniejsze warunki.

Jakie dokumenty?

Do wniosku o dofinansowanie wkładu własnego i wniosku o kredyt należy dołączyć szereg dokumentów. Będą to:

  • pisemne oświadczenie o spełnieniu na dzień złożenia wniosku warunku o nieposiadaniu nieruchomości, z dołączonym oświadczeniem pisemnym, że posiadaczami wymienionych nieruchomości nie będziemy również w dniu nabycia mieszkania,
  • pisemne oświadczenie o tym, że nabywane mieszkanie służyć będzie zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych,
  • oświadczenie osoby, która wybudowała mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o tym, że mieszkanie zostanie po raz pierwszy zasiedlone przez nabywcę
  • w przypadku najmu lokalu mieszkalnego należy złożyć zobowiązanie do rozwiązania umowy najmu i opróżnienia lokalu mieszkalnego w terminie do pół roku od momentu zawarcia umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania,
  • może okazać się konieczne okazanie bankowi dokumentów, które będą potwierdzały, że spełnione są wszystkie kryteria określone w ustawie odnośnie do: wieku beneficjenta, powierzchni nabywanego mieszkania czy ceny zakupu.

Dalsze działania prowadzi bank

Po otrzymaniu dokumentów bank przeprowadza analizę zdolności kredytowej wnioskodawcy na podstawie swoich wewnętrznych procedur. Dokumenty poddawane są weryfikacji. Dalsza procedura udzielania dofinansowania wkładu własnego odbywa się w ramach współpracy pomiędzy bankiem a Bankiem Gospodarstwa Krajowego.

Żaneta Pilarska