ABC formalności przy leasingu

2014-08-15 10:46:43

Leasing jest stosunkowo nową formą finansowania zakupów ruchomości i nieruchomości dostępną dla przedsiębiorców, a od momentu wejścia w życie ustawy o leasingu konsumenckim – również dla osób fizycznych. Poniżej ABC formalności, jakie będą obowiązywać wnioskodawcę starającego się o leasing.

W pierwszych latach funkcjonowania firm leasingowych w Polsce, ich oferta obejmowała jedynie leasing samochodowy. Obecnie z takiej formy pomocy można skorzystać nie tylko przy większych inwestycjach (samochód, nieruchomości itp.), ale również podczas zakupu mniejszych rzeczy, np. biurka. Leasing to wygodniejsza i tańsza metoda pozyskania pieniędzy od korzystania z kredytów bankowych (ich uzyskanie jest coraz trudniejsze), dlatego przedsiębiorcy coraz częściej po niego sięgają. Warto podkreślić, że obecnie na rynku jest wiele rodzajów leasingu, co wiąże się z różnymi sposobami podpisywania umów oraz formalnościami i procedurami uzależnionymi od firmy i możliwości klienta.

Firmy leasingowe mogą zażądać od swoich klientów, w zależności od wartości przedmiotu leasingu oraz wartości pierwszej wpłaty, dostarczenia różnego rodzaju dokumentów  Jeżeli wartość przedmiotów leasingu jest niewielka (np. sprzęt biurowy), firmy leasingowe zazwyczaj stosują uproszczone procedury. W takim przypadku należy przygotować następujące dokumenty: wpis do ewidencji działalności gospodarczej, dowód nadania NIP, REGON, ostatnie deklaracje podatkowe, oświadczenie o niezaleganiu w ZUS i urzędzie skarbowym oraz weksel in blanco. Firmy leasingowe mogą również poprosić o dołączenie dodatkowych dokumentów, ale to już jest indywidualna sprawa pomiędzy leasingodawcą a leasingobiorcą. Firmy leasingowe mogą zastosować procedury uproszczone wobec stałych i sprawdzonych klientów. A jak przebiega pełna procedura?

Pełne procedury wymagane są przy większej wartości przedmiotów leasingu, oprócz już wymienionych dokumentów leasingodawcy mogą zażądać opinii banków prowadzących rachunki starających się o leasing, karty wzorów podpisów, deklaracji rocznego rozliczenia za poprzedni rok, poręczeń firm lub osób fizycznych (w spornych przypadkach), a także sprawozdania statystycznego. Wszystkie dokumenty wymagane przez firmy leasingowe są niezbędne w celu zbadania zdolności kredytowej ubiegających się o leasing oraz zabezpieczenia płatności.

Starający się o leasing powinni bezwzględnie czytać ogólne warunki leasingu. Należy podkreślić, że sporządzający umowę leasingową ma – jak to określono – dużą swobodę w interpretacji przepisów i w ostateczności w tworzeniu tej umowy. Zaleca się, aby zwrócić szczególną uwagę na: okres oraz warunki wypowiedzenia umowy, ile mogą wynosić zaległości w spłacie zadłużenia, jakie są procedury w razie zaistnienia szkody, na jakich zasadach może nastąpić wykup przedmiotu leasingu oraz jaka jest jego cena, a także kiedy można rozwiązać umowę.

Emilia Kasińska

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam