Kredyt dla firm a koszty uzyskania przychodu

2013-12-16 22:40:00

Wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem wysokich odsetek od kredytów zaciąganych na firmę. Czy istnieje możliwość wliczenia części opłat w koszty uzyskania przychodu? Jeśli tak, w jaki sposób tego dokonać?

Wielu młodych przedsiębiorców niechętnie decyduje się na kredyt w banku. Na taką sytuację mają wpływ wysokie koszty zadłużenia, trudności w wykazaniu potrzebnej zdolności kredytowej czy rozbudowane formalności, których należy dopełnić, wnioskując o pożyczkę dla firm. Liczne obawy związane z zaciągnięciem kredytu skutkują częstym zadłużaniem się u rodziny czy znajomych. Warto jednak wiedzieć, że firmy mają możliwość zmniejszenia kosztów kredytu poprzez wliczenie części opłat w koszty uzyskania przychodu. W ten sposób przedsiębiorstwa są w znacznie korzystniejszej sytuacji od starających się o dofinansowanie osób fizycznych.

Odsetki przy kredycie a wielkość podatku

Wielu przedsiębiorców wybierając kredytodawcę kieruje się w głównej mierze wysokością oprocentowania. Jest to niewątpliwie ważna zmienna, mająca wpływ na wysokość odsetek, które firma będzie musiała regularnie płacić. Dobrze wiedzieć, że przedsiębiorstwa mogą jednak wliczyć odsetki w koszty uzyskania przychodu. Skorzystanie z takiej możliwości pozwala na zmniejszenie podatku, który płaci firma. Warto pamiętać, że niezbędnym warunkiem włączenia odsetek w koszty przychodu jest terminowe regulowanie rat zadłużenia.

Kiedy można odliczyć odsetki od podatku?

Większość kredytów umożliwia odliczenie odsetek wierzytelności od podatku, włączając je w koszty uzyskania przychodu. Dług, przy którym chcemy odliczyć odsetki, musi być zaciągnięty na cele bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Odsetki można odjąć również wtedy, gdy podejmowane zobowiązanie finansowe ma skutkować działaniami zapewniającymi firmie wzrost przychodów. Przy kredytach o innej formie przeznaczenia zasadność wliczania odsetek w koszty uzyskania przychodu może zostać podważona przez Urząd Skarbowy.

Odliczenia prowizji oraz opłat dodatkowych

W koszty uzyskania przychodu można wliczyć nie tylko odsetki. Do innych opłat nakładanych przez banki, możliwych do włączenia w trakcie tego zabiegu, należą także prowizje. Należy jednak pamiętać o kilku warunkach z tym związanych. Po pierwsze, przeznaczenie kredytu, przy którym możemy odliczyć prowizje bankowe (podobnie jak w przypadku odliczania odsetek), musi być związane z osiągnięcie przez firmę przychodów. Ponadto, wszelkie prowizje bankowe, opłaty ponoszone w związku z ubezpieczeniem kredytu powinny być księgowane w momencie ich ponoszenia. Tylko w takiej sytuacji możliwe jest włączenie dodatkowych opłat w koszty przychodu, co pozwala zmniejszyć wysokość odprowadzanego przez firmę podatku do US, a przedsiębiorca dzięki temu zaoszczędzi.

Tomasz Słupczyński

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam