Czym się kierować przy wyborze karty kredytowej?

2010-08-10 13:42:40

Srebrne, złote, platynowe, affinity, co-brandowe – do wyboru jest ich dziesiątki. Wskazanie tej najwłaściwszej może przysporzyć wielu kłopotów. Która karta kredytowa jest najlepsza? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji użytkownika. Przede wszystkim karta musi generować możliwie najniższe koszty, do których głównie zaliczają się odsetki od wykorzystanego limitu kredytowego oraz opłata za wydanie i korzystanie z karty. Niższa opłata za użytkowanie zwykle będzie szła w parze z wyższym oprocentowaniem i na odwrót.

Dlatego klienci, którzy z góry zakładają, że będą płacić swoją kartą za zakupy o dużej wartości a spłatę kredytu rozkładać na raty powinni skupić się na wyborze karty z najniższym oprocentowaniem, które niejednokrotnie sięga niemal 20 proc. rocznie, czyli maksymalnego poziomu dopuszczalnego przez ustawę „antylichwiarską” (4-krotność stopy lombardowej NBP). To właśnie odsetki będą w tym przypadku stanowić lwią część łącznych kosztów korzystania z karty.

Z kolei osoby, które ufają w swoją sumienność i z założenia będą spłacać całość zadłużenia jeszcze w trakcie trwania okresu bezodsetkowego (zwykle ok. 50 dni) mogą nie zwracać uwagi na wysokość oprocentowania. Dla nich jedynym kosztem będzie opłata za użytkowanie i to właśnie ten parametr powinien stanowić podstawowe kryterium wyboru karty. Trzeba jednak pamiętać, że ewentualne opóźnienie bądź spłata tylko części długu będą drogo kosztować, ponieważ bank naliczy karne odsetki po pierwsze nie od momentu końca okresu darmowego kredytu, lecz od chwili dokonania zakupu i po drugie nie tylko od kwoty niespłaconego zadłużenia, ale również od uregulowanej części kredytu. W wielu bankach istnieje możliwość zredukowania opłaty za kartę nawet do zera pod warunkiem dokonania odpowiednio dużej ilości transakcji o określonej wartości.

 

Karta kredytowa to nie tylko dostęp do pieniędzy. Karta kredytowa może wiązać się także z rabatami w wybranych punktach handlowych, programami pomocy organizacjom typu non-profit czy też szerokim wachlarzem ubezpieczeń i usług Concierge (np. pomoc w zorganizowaniu zastępczego auta lub opiekunki do dziecka). Tego rodzaju dodatkowe funkcje mogą mieć duży wpływ na wybór najlepszej karty, jednak na pierwszym miejscu powinna stać minimalizacja kosztów.

Sylwester Góreczny
Analityk Comperia.pl

Ekspert Comperia.pl