Pułapki podczas zakupu wczasów przez Internet

2017-06-29 16:39:23

Internet stał się niezwykle wygodnym kanałem zakupów różnego typu. Coraz częściej korzystamy z niego m.in. podczas wykupywania produktów finansowych, ubezpieczeniowych, a także wyboru i opłacania usług biur podróży. W związku z rozpoczynającym się sezonem wakacyjnym, warto przypomnieć kilka podstawowych zasad, jakich należy przestrzegać, decydując się na zakup wczasów przez Internet.

Zgodnie z danymi wynikającymi z najnowszego raportu sieci ECC-Net aż 19% skarg złożonych przez turystów do Europejskiego Centrów Konsumenckich wiązało się z usługami turystycznymi wykupionymi on-line. Badania przeprowadzone przez ECC-Net wykazały, że podczas zakupu wczasów w sieci, internauci mogą napotkać różnice cenowe pomiędzy prezentowaną na stronie ofertą a ostateczną ceną zakupu. Wśród ukrytych kosztów, o których kupujący dowiadywał się dopiero w późniejszym etapie procesowania zakupu, najczęściej znajdują się opłaty:

  • manipulacyjne,
  • za płatność kartą kredytową,
  • za rezerwację miejsca (w przypadku zakupu biletów lotniczych),
  • za bagaż (w przypadku zakupu biletów lotniczych).

Najczęściej różnice cenowe dotyczyły zakupu biletów lotniczych, rzadziej rezerwacji hoteli czy wypożyczania samochodów. Wzrost cen ECC-Net odnotował w przypadku aż 77% prześledzonych rezerwacjach lotniczych dokonanych przez Internet.

Co ciekawe, według danych zebranych przez ECC-Net wynika, że częściej tego typu problemy spotykane są na stronach firm, której usługi wykupujemy, niż na stronach pośredników.

Przygotowując się do wczasów kupowanych on-line, pamiętaj o kilku zasadach:

  • nie rezerwuj pochopnie – w większości przypadków anulowanie dokonanej już rezerwacji nie jest bezpłatne,
  • upewnij się, że ceny podane na stronie są cenami brutto,
  • sprawdź, ile kosztują usługi dodatkowe, które dobierasz w trakcie rezerwacji (np. bagaż podręczny czy śniadania).
  • jeśli płatność dokonujesz kartą kredytową, zweryfikuj, czy będzie w związku z tym doliczona dodatkowa opłata.

Jeśli kupując wycieczkę, rezerwując hotel czy bilet na samolot, zostałeś pokrzywdzony w związku ze zwiększeniem ceny usługi w porównaniu do ceny początkowej, pamiętaj, że możesz złożyć skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Renata Grochowska