Jak sprawdzić, czy jestem w ERIF?

2017-01-23 12:10:06

Chcesz sprawdzić, czego z bazy ERIF BIG SA mogą dowiedzieć się o Tobie firmy, z których usług chcesz skorzystać (np. firmy ubezpieczeniowe, banki, a nawet operatorzy telefonii komórkowej)? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto w kilku prostych krokach. Wyjaśniamy, jak sprawdzić informacje o sobie w ERIF.

Z bazy ERIF BIG SA mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy i instytucje, jak i konsumenci. Dzięki temu każda osoba może kontrolować, jakie informacje na jej temat przechowuje i udostępnia ERIF innym podmiotom. W prosty sposób możemy sprawdzić, czy posiadamy pozytywną historię w ERIF, czy może widniejemy w bazie jako niesolidny płatnik.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie dane o Tobie zapisane są w biurze ERIF, musisz najpierw zarejestrować się (bezpłatnie) na stronie infokonsument.pl.

Jak założyć konto w serwisie infoKonsument.pl?

  1. Wejdź na portal infokonsument.pl i kliknij przycisk "Zarejestruj konto", widniejący w prawym górnym rogu strony internetowej.
  2. Wypełnij formularz rejestracyjny.
  3. Odbierz wiadomość mailową od infokonsument.pl, która zostanie wysłana na adres mailowy, który podałeś w formularzu, a następnie kliknij w link aktywacyjny
  4. Zaloguj się do Systemu ERIF i uzupełnij informacje wymagane przez system
  5. Podaj imię, nazwisko oraz swój numer PESEL (ewentualnie inny numer identyfikacyjny). ERIF wyśle do na Twój adres mailowy potwierdzenie rejestracji konta.

    Na tym etapie procesu zakładania konta będziesz mieć już dostęp do wybranych usług oferowanych przez ERIF, m.in. będziesz mógł sprawdzać dane o przedsiębiorcach. Na tym etapie możesz zakończyć proces zakładania konta w ERIF. Jeśli chcesz jednak móc sprawdzać dane o sobie, będziesz musiał wykonać jeszcze dodatkowy krok, opisany poniżej.
     
  6. Prześlij skan lub zdjęcie dokumentu weryfikującego dane podane przez Ciebie w formularzu. Ten krok umożliwi pełną aktywację konta na portalu infoKonsument.pl, dając Ci prawo do sprawdzania i monitorowania danych o sobie, zapisanych w bazie biura ERIF.

Po zakończeniu procesu zakładania konta, możesz już logować się do Systemu ERIF i korzystać z dostępnych w nim usług.

Czego dowiesz się w Systemu ERIF?

Posiadając pełny dostęp do usług dostępnych dla konsumentów w Systemie ERIF (czyli po pełnej aktywacji konta), będziesz mógł nie tylko sprawdzać informacje o sobie, ale też dowiesz się, kto sprawdzał te dane w ciągu ostatniego roku. Będziesz też w stanie sprawdzić, czy ktoś nie posłużył się Twoim dokumentem tożsamości. Jeśli zechcesz, będziesz mógł zamówić usługę automonitoring, dzięki której otrzymasz powiadomienia o dokonanych zmianach w zakresie informacji na Twój temat, posiadanych przez ERIF.

Opłaty za dodatkowe usługi

Miej jednak na uwadze, że choć konto w SYstemie ERIF jest bezpłatne, to dodatkowe usługi, które do niego wykupisz, mogą być już płatne. Mimo tego zawsze będziesz miał ustawowe prawo do pobierania informacji na swój temat bezpłatnie przynajmniej raz na 6 miesięcy. Jeśli chcesz pobierać raporty częściej, będą kosztować po 3 zł. Opłata za przedłużenie trwania usługi automonitoring o kolejne 12 miesięcy to z kolei koszt rzędu 12 zł. Więcej informacji na temat usług i kosztów znajdziesz w cenniku dostępnym w serwisie infoKonsument.pl.

 

Renata Grochowska