Jak sprawdzić, czy bank na pewno zamknął konto?

2015-11-17 19:47:18

Od momentu, gdy podwyżkom zaczęły ulegać opłaty za większość podstawowych usług bankowych, Polacy coraz tłumniej zamykają rachunki osobiste i pozbywają się kart płatniczych. Ty też zdecydowałeś się na zlikwidowanie zbyt drogiego ROR-u? Nie zapomnij upewnić się, że bank rzeczywiście zamknął konto zgodnie z Twoją dyspozycją!

Nie w każdym banku proces zamknięcia przez klienta konta osobistego przebiega bezproblemowo. Jeśli dyspozycja w tej sprawie zostanie ostatecznie przyjęta, bezwzględnie należy sprawdzić, czy bank faktycznie zamknął dany rachunek. Zdarzają się bowiem pomyłki i niefortunne zbiegi okoliczności. Proces zamknięcia ROR-u może zostać wstrzymany, gdy np. nie wyzerujemy konta, w ostatnim dniu okresu wypowiedzenia wpłynie na nie przelew lub kilka dni po złożeniu dyspozycji zostanie pobrana opłata za prowadzenie rachunku (wskutek czego ten przyjmie saldo ujemne). Czasem zdarza się też, że po prostu system banku zawiedzie lub pracownik instytucji nie dopełni swoich obowiązków.

Sprawdź też: Jak zmienić w US numer konta do zwrotu podatku?

Jeśli konto (z różnych przyczyn) nie zostanie zdezaktywowane, należy liczyć się z dalszym naliczaniem opłat (o ile takie funkcjonowały), np. za prowadzenie konta czy kartę płatniczą. Te z kolei po pewnym czasie mogą przeobrazić się w całkiem spory dług. Bank z pewnością będzie klienta informował o tym, że procedura zamykania ROR-u została wstrzymana, ale korespondencja (zwykle informacje tego typu przesyłane są listem zwykłym) może np. zagubić się na poczcie bądź zostać wysłana na nasz stary adres, z którego już nie korzystamy.

Sposób 1: Spróbuj zalogować się na stare konto

Aby sprawdzić, czy bank zamknął już konto, można zalogować się do swojego systemu transakcyjnego na dotychczasowe dane (o ile korzystaliśmy z bankowości elektronicznej). Jeśli próba logowania się nie powiedzie – konto zostało pomyślnie zdezaktywowane. W przeciwnym wypadku należy zgłosić się do oddziału i wyjaśnić zaistniałą sytuację.  Niewykluczone, że błąd popełnił jeden pracowników lub nie zostały dopełnione jakieś formalności.

Sposób 2: Wykonaj przelew na zamknięte konto

Innym sposobem na zweryfikowanie, czy problem drogiego ROR-u mamy już z głowy, jest wykonanie przelewu na numer zamkniętego rachunku bankowego. W przypadku, gdy konto zostało już zlikwidowane, środki zostaną automatycznie zwrócone nadawcy po kilku dniach od zlecenia przelewu. Wystarczy więc przelać choćby 1 gr ze swojego nowego ROR-u lub poprosić o to rodzinę czy znajomych.

Sprawdź też: Na co zwracać uwagę, wybierając konto bankowe?

Pamiętaj o okresie wypowiedzenia

Zanim usuniemy dotychczasowy ROR, warto przelać zgromadzone na nim pieniądze na swój nowy rachunek (lub odebrać je w kasie banku). Pamiętajmy jednak o tym, że bank nie zlikwiduje rachunku od razu (wyjątkiem są sytuacje, w którym zamknięcie ROR-u wynika z braku zgody na nadchodzące zmiany w regulaminie instytucji). Zwykle obowiązuje w tym zakresie 30-dniowy termin wypowiedzenia. Warto mieć go na uwadze, gdy przykładowo wyzerujemy zamykane konto 5.11, a 10.11 ma być pobrana comiesięczna opłata za prowadzenie rachunku - ją też powinniśmy uregulować.

Uważaj na opłaty likwidacyjne

Przed złożeniem dyspozycji zamknięcia ROR-u powinniśmy zapoznać się z warunkami, na jakich można zrezygnować z tego konta. Czasem konieczne będzie uiszczenie opłaty likwidacyjnej w wysokości nawet kilkudziesięciu złotych. Powinni na to zwrócić szczególną uwagę łowcy okazji, którzy zakładają konta na krótki okres wyłącznie po to, aby skorzystać z promocji dedykowanej nowym klientom (np. po to, żeby otrzymać do otwieranego rachunku bonus typu telefon czy tablet).

Emilia Kasińska