Awaria w banku - co robić?

2015-06-29 12:51:03

Niekiedy może dojść do sytuacji, że na skutek awarii systemu bankowego klient nie będzie mieć dostępu do pieniędzy na swoim koncie. Ta niedogodność może być szczególnie uciążliwa podczas robienia zakupów, płacenia rachunku w restauracji czy potrzebie wykonania przelewu przez bankowość elektroniczną. Co wówczas robić?

Czasem może dojść do awarii systemu w banku, co uniemożliwi jego klientom dostęp do własnych rachunków przez Internet. Banki zawsze informują klientów (na stronach internetowych) o planowanych przerwach technicznych, które z reguły mają miejsce w weekendy w godzinach nocnych. O awarii bank raczej jednak nie będzie miał możliwości ostrzeżenia zainteresowanych.

Co może zawieść?

Wiele osób dokonuje wyłącznie transakcji bezgotówkowych, nie nosząc przy sobie żadnej gotówki. W przypadku awarii banku zaczynają się problemy - nie ma jak zapłacić za zakupy czy rachunek. Dodajmy jednak, że awarie powodujące zablokowanie wypłat gotówki z bankomatów są niezmiernie rzadkie. Najczęściej stykamy się z problemami dotyczącymi logowania do bankowości internetowej. Czasem jest to winą łącza internetowego, a czasem rzeczywiście wina leży po stronie banku. W każdym przypadku warto zgłosić problemy techniczne np. na infolinii instytucji - pomoże to w szybkim zareagowaniu pracowników banku. Przerwy w działaniu bankowości elektronicznej (w tym te nieplanowane) trwają jednak zwykle krótko - do dwóch godzin. Klientom pozostaje w tym czasie uzbroić się w cierpliwość.

Mądry Polak przed szkodą

W jaki sposób można ustrzec się przed awarią w banku oraz problemem z dostępem do środków na koncie? Wystarczy podjąć kilka prostych kroków, o których niewiele osób pamięta, bądź nie zwraca na nie uwagi:

  1. Założenie drugiego konta osobistego pozwoli na skorzystanie z konta innego banku, w przypadku jeżeli ten “główny” zawodzi. Warto pamiętać, żeby to dodatkowe konto było darmowe, nie ma sensu ponoszenie dodatkowych opłat, skoro ma to być tylko awaryjny rachunek.

  2. Jeśli nie mamy ochoty wiązania się umową z innym bankiem, to inną opcją jest zaopatrzenie się w kartę prepaid. Warto zwrócić uwagę, by była to karta z innej sytuacji niż ta, z której usług korzystamy na co dzień. W przeciwnym wypadku klient w trakcie awarii w jednym z banków będzie posiadaczem także karty innej instytucji, z której będzie mógł w krytycznym momencie skorzystać.

  3. Technologia jest zawodna, nawet ta na wysokim poziomie, używana w bankach. W takim wypadku warto mieć przy sobie gotówkę, co pozwoli na uniknięcie kłopotliwych sytuacji oraz nie narazi nas na dodatkowy, niepotrzebny stres.

Pozostaje pytanie, jaką ilość gotówki przygotować. Jest to kwestia indywidualnego wyboru. Każdy z nas ma inne potrzeby, więc dla jednej osoby dana kwota będzie niewielka, zaś dla innej w zupełności wystarczająca. Warto jednak pamiętać, by gdzieś w szufladzie leżało przynajmniej 300 zł.

Emilia Kasińska