Przelałem pieniądze na nie to konto - co teraz?

2015-06-25 14:41:51

Błąd przy wykonywaniu przelewu może być dużym problemem, jeśli pieniądze trafią do innego odbiorcy, niż zakładaliśmy. Jeśli już do tego doszło, mamy jednak kilka sposobów na odzyskanie gotówki.

Przy dokonywaniu przelewów banki w zasadzie biorą pod uwagę jedynie numer rachunku, jaki określi nadawca przy zlecaniu operacji. Banki nie muszą sprawdzać niczego więcej, bo nie obliguje ich do tego obecnie funkcjonujące prawo. Niestety, klienci banków nierzadko mają tendencję do popełniania pomyłek przy wykonywaniu przelewów.

Najczęstsze błędy w przelewach

Błędy i pomyłki w przelewach dotyczą najczęściej wpisania:

  • niewłaściwej kwoty przelewu,
  • niewłaściwego numeru konta odbiorcy,
  • niepoprawnych danych odbiorcy.

Należy mieć świadomość, że bank i tak zrealizuje przelew, jeśli podamy niepoprawne dane odbiorcy, o ile tylko numer rachunku będzie istniał. Podobnie w przypadku błędnej kwoty przelewu, gdy tylko na naszym rachunku znajdują się środki, które pokryją wysokość tej operacji.

Jeśli popełnimy błąd w czasie wpisywania numeru rachunku odbiorcy, przelew może zostać zrealizowany na to konto albo odrzucony - wszystko zależy od tego, czy numer konta, który wpisaliśmy istnieje. Nie trzeba się jednak obawiać tego, że pomylimy cyfrę czy kilka cyfr, przepisując je np. z kartki - wpisanie nawet jednej błędnej cyfry w numerze rachunku sprawi, iż nie będzie zgadzała się suma kontrolna całego numeru, która stanowi jego zabezpieczenie. Dzięki temu system wskaże nam, że podany przez nas numer jest nieprawidłowy. Gorzej, jeśli np. chcąc przelać pieniądze na numer operatora komórkowego, przez przypadek wpiszemy numer spółdzielni mieszkaniowej - wówczas system nie wykryje naszego błędu, bo sam numer konta rzeczywiście będzie istniał - tylko należał będzie do nie tego odbiorcy, co zakładaliśmy.

Co robić po błędnym przelewie?

Teoretycznie każdemu, kto dokona przelewu na błędne konto, przysługuje prawo do odzyskania tych środków. W praktyce jednak różnie to wygląda. Przede wszystkim po wykryciu pomyłki trzeba koniecznie nawiązać jak najszybszy kontakt z bankiem. Jeśli będzie to naprawdę błyskawiczna reakcja z naszej strony, istnieje szansa, że uda się jeszcze cofnąć lub anulować błędny przelew. Jest to możliwe, gdy operacja przelewu nie została jeszcze zatwierdzona przez instytucję finansową i dopiero oczekuje na realizację. W takiej sytuacji bank nie powinien robić żadnego problemu.

Gdy bank przelał już pieniądze

Tak naprawdę kłopot pojawia się, gdy przelew został już zrealizowany przez bank. Wtedy musimy prosić instytucję finansową o pośrednictwo w kontakcie z osobą, której przesłaliśmy pieniądze, bo ta nie może nam ujawnić danych odbiorcy przelewu. Bank na nasze żądanie powinien wysłać ze zwrotnym potwierdzeniem wezwanie do zapłaty do odbiorcy takiego błędnego przelewu, podając w tym wezwaniu:

  • numer rachunku, na który należy zwrócić pieniądze,
  • termin, do kiedy należy oddać środki (po tym terminie naliczane będą odsetki),
  • wysokość kwoty do zwrotu.

Gdy odbiorca nie chce oddać pieniędzy

Wezwanie omyłkowego odbiorcy przelewu nie oznacza, że jego adresat rzeczywiście zastosuje się do nakazu oddania pieniędzy. Jeśli odmawia, pozostaje tylko skierowanie sprawy do sądu z powództwa cywilnego na podstawie zapisów Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu się.

Uwaga na ataki hakerskie!

Warto wspomnieć o jeszcze jednym przypadku, w którym przelew, który realizowaliśmy, został wysłany na inny numer konta, niż chcieliśmy. Może tak nastąpić wskutek działania oszustów, którzy zainfekowali nasz komputer złośliwym oprogramowaniem. Więcej na temat tego, kiedy grozi nam takie ryzyko, jak się przed tym bronić i czy mamy szansę odzyskać wówczas pieniądze, znajdziesz TUTAJ.

Marzena Kazbieruk