Umowa-zlecenie wlicza się do emerytury! Ale...

2015-06-01 09:40:41

Pracujesz na umowę-zlecenie? Sprawdź, czy okres zatrudnienia na umowie cywilnoprawnej będzie wliczał się do emerytury.

Warunkiem nabycia prawa do emerytury w chwili obecnej jest fakt podlegania ubezpieczeniu oraz osiągniecie odpowiedniego (określonego w ustawie) wieku. Czy zatem, pracując na popularnej w naszym kraju umowie-zleceniu, nabywamy prawa do emerytury? Owszem. Przy umowie tego typu standardowo odprowadzane są takie same składki ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, jak w przypadku umowy o pracę. Istnieją jednak wyjątki.

Kiedy pracodawca nie odprowadza składek?

Składki ubezpieczeniowe zlecenia nie są odprowadzane od umowy-zlecenia tylko w jednym przypadku - kiedy pracownikiem jest osoba, która nie ukończyła jeszcze 26 lat i jednocześnie jest uczniem lub studentem.

Zlecenie to jednak nie etat

Warto podkreślić, że  umowa-zlecenie posiada jednak kilka istotnych wad, o których należy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na tę formę zatrudnienia. Czas pracy w ramach umowy-zlecenia nie jest brany pod uwagę w przypadku:

  1. Wyliczania okresu przysługującego płatnego urlopu, np. wypoczynkowego.
  2. Obliczania stażu pracy.
  3. Wyliczania wysokości odprawy.

Sprawdź też: Jak oszczędzać na emeryturę?

Poza powyższymi mankamentami zatrudnienia na zlecenie, warto pamiętać, że jeżeli pracowaliśmy ramach tej umowy i odprowadzaliśmy składki emerytalne i rentowe (a dokładniej – czynił to za nas pracodawca), to dadzą one nam prawo do wliczania tego okresu do nabycia praw do emerytury.

Dotyczy to zarówno nabycia praw do emerytury zarówno na nowych, jak i starych przepisach.

Ilona Maciejuk