Co robić, gdy przelew nie dotrze do odbiorcy?

2015-03-03 08:23:05

W placówce, przez Internet, telefon – przelewów możemy dokonywać na różne sposoby. Jest to szybki i prosty sposób przekazywania środków. Może się jednak zdarzyć, że mimo iż pieniądze zostały przekazane kilka dni temu, to nie dotarły na konto odbiorcy. Co robić w takiej sytuacji?

Wykonaliśmy przelew, który ostatecznie nie dotarł do odbiorcy - co robić, żeby pieniądze nie przepadły? Czy uda się zaginiony przelew odzyskać? Już na wstępie zaznaczmy, że wszelkie dokonywane w systemach bankowych operacje są odnotowywane przez system. Co z pewnością pomoże to rozwiązać nasz problem.

Konto, które nie istnieje

Zwykle pieniądze na rachunek odbiorcy nie docierają przez błędne dane, które wprowadził nadawca. Możliwe jest zlecenie przelewu np. na nieistniejący już rachunek odbiorcy. Jeżeli nastąpi taka sytuacja, pieniądze powinny do nas powrócić automatycznie. Mechanizm w takiej sytuacji nie jest skomplikowany - bank nie jest w stanie przelać środków na konto, które nie istnieje, więc zwraca je do nadawcy. Zaznaczmy również, że nie ma możliwości, by bank przyznał numer rachunku poprzedniego posiadacza, nowemu klientowi.

Błędny numer konta

Co zrobić w sytuacji, gdy nadając przelew, pomyliliśmy się, wpisując np. błędny numer konta odbiorcy i środki trafiły do innej osoby? Prawdopodobieństwo, że do takiej sytuacji dojdzie, jest niewielkie, ponieważ system przy wprowadzaniu danych sprawdza, czy dane nadawcy zgadzają się ze sobą. Dane odbiorcy powinny pasować do numeru rachunku. Systemy bankowe chronią nadawców przed takimi sytuacjami, ponieważ w numerach rachunków znajdują się cyfry kontrolne. W przypadku pomyłki system powinien podać informację o błędzie.

Jeśli już pomylimy się podczas wypełniania przelewu, wpisując konto istniejące, ale należące do innej osoby niż ta, której chcemy przekazać pieniądze, skontaktujmy się jak najszybciej z bankiem i wyjaśnijmy sytuację. Jeżeli błędu nie odnotujemy, powinna go zgłosić osoba, na której rachunku środki zaksięgowano. Jeśli tego nie zgłosi, dochodzi do bezpodstawnego wzbogacenia się, a środki zostaną wyegzekwowane od takiej osoby.

Pieniądze jednak nie wróciły...

Co możemy zrobić, jeśli środki po upływie kilku dni nadal nie powróciły na nasz rachunek? Ostatecznością jest oczywiście złożenie reklamacji w banku, z którego wysłaliśmy przelew. Ten powinien wyjaśnić sprawę. Pieniądze muszą być zaksięgowane w systemie, co pomoże w ustaleniu, co się z nimi stało i kto je ostatecznie otrzymał.

Żaneta Pilarska