Wysłałeś przelew do błędnego odbiorcy? Sprawdź, czy musi zwrócić Ci pieniądze

2014-12-19 12:56:07

Czasami podczas wypełniania przelewu - zwłaszcza przez Internet - mogą zdarzyć się pomyłki w przepisywaniu danych w formularzu. Jeśli wysłałeś przelew do błędnego odbiorcy, sprawdź, co zrobić, byś odzyskał swoje pieniądze.

Pomyłki zdarzają się wszędzie - również w przypadku przelewów. Najczęściej pieniądze trafiają do niewłaściwego odbiorcy. Czy są wtedy jakieś szanse, żeby je odzyskać?

Nikt nie jest nieomylny, dlatego każdemu może zdarzyć się zrobienie błędu w danych odbiorcy. Oczywiście bank nie może tego sprawdzić i zrealizuje przelew zgodnie ze zleceniem. Co prawda system Elixir (za jego pomocą banki wymieniają się danymi do poleceń przelewów) sprawdza, czy numer rachunku jest poprawny, ale nie jest w stanie określić poprawności pozostałych danych, jak np. adresu czy nawet nazwiska adresata.

Numer rachunku składa się z 26 cyfr. Dwie z nich to tzw. liczby kontrolne rachunku, wygenerowane odpowiednio do pozostałych liczb. Gdy wpiszemy którąś z cyfr rachunku błędnie, liczba kontrolna nie będzie się zgadzała i przelew nie zostanie zrealizowany. Taki system zabezpieczeń działa od 2004 roku.

Niestety, zabezpieczenie nie zadziała, gdy wpiszemy inny numer rachunku, niż zamierzaliśmy, a numer ten jest rzeczywistym rachunkiem jakiegoś klienta naszego lub innego banku (wtedy liczba kontrolna się zgadza). Oznacza to, że przelew zostanie zrealizowany.

Gdy tylko zorientujemy się w pomyłce, należy jak najszybciej poinformować o tym fakcie bank. Czasami, gdy dość szybko rozpoznaliśmy pomyłkę, można jeszcze od razu anulować przelew. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Co w takiej sytuacji?

Okazuje się, że nie musimy godzić się ze stratą pieniędzy. Na podstawie Kodeksu cywilnego i jego zapisów o bezpodstawnym wzbogaceniu się można żądać zwrotu środków od strony, która otrzymała pieniądze z takiego błędnego przelewu. Mówi o tym art. 405. Adresat feralnego przelewu według prawa uzyskuje nieuzasadnioną korzyść majątkową, co oznacza, że musi zwrócić należność.

Za pośrednictwem banku należy wysłać wezwanie do zwrotu środków. W piśmie trzeba określić dokładnie kwotę podlegającą zwrotowi, termin zwrotu i oczywiście numer rachunku, na jaki wzywana do zwrotu pieniędzy osoba powinna dokonać przelewu. W przypadku odmowy można wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.

Tomasz Słupczyński