Który przelew tańszy: przez Internet, call center czy w oddziale? Sprawdzamy na przykładzie PKO BP

2014-12-31 17:06:39

W dzisiejszych czasach posiadanie konta w banku jest już normą. Z rachunkiem osobistym nie tylko szybciej załatwimy wiele spraw, ale i łatwiej będzie nam oszczędzać. Zamiast tracić czasu i płacić rachunki przy okienku i jeszcze ponosić koszty, lepiej wykonać podobną operację, nie wychodząc nawet z domu. Sprawdźmy, który przelew jest tańszy: przez Internet, call center a może w oddziale. Przeanalizujemy to na przykładzie PKO BP.

Konto w banku to wygoda, często oszczędność czasu i pieniędzy. Przykładowo nie pamiętać o terminach płatności rat czy rachunków za prąd lub gaz - dzięki stałym zleceniom. Niekiedy można nawet zarabiać, wydając pieniądze i posiadając rachunek bankowy (np. program Autooszczędzanie w PKO BP).

Dziś już właściwie każdy bank oferuje dostęp do osobistego konta za pośrednictwem Internetu. Często jest to nie tylko wygodne rozwiązanie, ale również darmowe. Niestety, korzystając z iPKO, zapłacimy co miesiąc abonament. Warto jednak zwrócić uwagę na kwestię bezpieczeństwa. Bankowość elektroniczna już powszechnie używa szyfrowanej transmisji danych, a wszelkie operacje potwierdzane są za pomocą jednorazowych kodów, które służą zabezpieczeniom transakcji.

Nie bez powodu panuje powszechna opinia, że operacje wykonywane na koncie za pośrednictwem Internetu są tańsze, niż zlecane w tradycyjnej formie. Sprawdźmy, jak to wygląda na przykładzie największego banku w naszym kraju - PKO Banku Polskiego.

Opłaty za operacje na koncie w PKO BP są uzależnione nie tylko od wykorzystywanego medium, ale również zależą od rodzaju rachunku. W przypadku, gdy posiadamy Konto za Zero, największe koszty poniesiemy za zlecenie przelewu w oddziale banku. Zapłacimy tam aż 5,99 złotych, a jeszcze drożej będzie w przypadku przelewu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub do urzędu skarbowego – 6,99 złotych. Ta sama dyspozycja zlecenia ustanowiona za pośrednictwem call center, będzie kosztowała 2,99 złotych, a do ZUS-u i urzędu skarbowego – 4 złote. W przypadku wykorzystania Internetu, nie poniesiemy żadnych kosztów. Również ustalenie zlecenia stałego online lub poprzez aplikację mobilną jest darmowe. Dzwoniąc w tej sprawie do call center, zapłacimy już 2 złote, a w oddziale banku – 2,99 złotych.

Dokładnie takie same stawki obowiązują w przypadku Konta Pogodnego.

Najtaniej jest w przypadku Konta bez Granic. W tym wypadku nie poniesiemy żadnych kosztów ani za zlecanie przelewów, ani za ustalanie zlecenia stałego i to bez względu na to, czy wykonujemy operację przez Internet, call center czy w oddziale banku PKO BP. 

Marzena Kazbieruk