Uczymy rozpoznawać kosztowne SMS-y?

2014-12-11 10:20:31

SMS-y reklamowe, zachęcające do udziału w jakimś konkursie lub loterii, otrzymuje niemal każdy, kto tylko posiada telefon. Jak rozpoznać, ile będzie kosztowało nas wzięcie udziału w takim programie? Praktyka pokazuje, że uzyskanie informacji o cenie odpisania na tego typu SMS nie jest wcale takie trudne.

Otrzymywanie SMS-ów reklamowych i promocyjnych jest już na porządku dziennym i najpewniej każdy zetknął się z tym chociaż raz. Wiele osób jest zainteresowanych danym konkursem lub promocją, ale nie wie, ile kosztować będzie je wysłanie SMS-a. Okazuje się, że sprawdzenie tego jest dużo łatwiejsze, niż może się wydawać.

Schemat numeru

Zwykle, gdy otrzymujemy promocyjnego SMS-a oraz informację o tym, że aby wziąć udział w konkursie, trzeba wysłać wiadomość pod określony numer, to nie wiemy, gdzie sprawdzić, ile taka wiadomość będzie nas kosztować.

Organizatorzy konkursów nie wysyłają razem z wiadomością informacji o koszcie SMS-a, co dodatkowo utrudnia rozeznanie. Na szczęście SMS-y Premium Rate, czyli promocyjno-reklamowe, wysyłane są z numerów tworzonych według określonego schematu. Jeśli go poznamy, to dowiedzenie się, ile będzie nas odpisanie na SMS kosztować, stanie się bardzo łatwe.

Dwa typy schematów

Usługodawcy i operatorzy stosują dwa schematy numerów SMS Premium Rate. Pierwszy zaczyna się od siódemki, a drugi od dziewiątki.

W przypadku takiego numeru jak np. 7345 należy zawsze patrzeć na drugą cyfrę. To właśnie ona określa, ile zapłacimy za wiadomość. Numery zaczynające się od cyfry siedem to koszt poniżej 10 zł. W naszym przypadku zapłacimy więc za SMS-a 3 zł plus VAT.

Jeśli chodzi o numery zaczynające się od dziewiątki, to ich koszt zawiera się w drugiej i trzeciej cyfrze. Załóżmy, że mamy podany numer 91507. W takim przypadku koszt wiadomości to 15 zł plus VAT. Dobrze jest zapamiętać, że numery zaczynające się od 9 kosztują ponad 10 zł.

Blokada do dyspozycji

Wiedza na temat tego, ile kosztuje dana wiadomość, jest bardzo przydatna i pozwoli nam szybko podjąć decyzję, czy chcemy korzystać z danej usługi, czy może sobie ją darujemy. Jeśli otrzymujemy naprawdę dużo informacji tego typu i mamy wręcz tego dość, to najlepiej jest poprosić operatora o założenie blokady na SMS-y Premium Rate. Dzięki tej blokadzie nie będziemy otrzymywać niechcianych informacji reklamowych.

Arkadiusz Wojciechowski