Co zrobić, gdy bankomat nie oddał karty?

2014-12-15 14:26:17

Z racji, że karty płatnicze już na dobre zagościły w portfelach klientów banków, niezwykle bolesna staje się ich utrata. Mowa nie tylko o zgubieniu karty, ale również o sytuacji, kiedy to bankomat nie oddał karty po wykonanej operacji. Co wówczas należy zrobić?

Pierwszą reakcją w przypadku wciągnięcia karty przez bankomat staje się bezsilność i płacz. Przykładowo, ktoś dokonuje pilnych zakupów albo uiszcza ważne opłaty, czas nagli, a bankomat zatrzymał kartę. Jakie działania podjąć w takiej sytuacji? Jak szybko i z głową rozwiązać ten problem, by mieć pewność, że wciągnięta karta pozostaje w pełni bezpieczna? Oto kilka opcji zależnych od lokalizacji felernego bankomatu.

Krok pierwszy – informacja o zatrzymaniu karty

Jeśli bankomat nie oddał interesantowi karty płatniczej bądź kredytowej, nie wolno tracić głowy. Zawsze znajdzie się wyjście z opresji. Po pierwsze, jeśli bankomat znajduje się przy oddziale banku, warto od razu podejść do jednego z pracowników i zgłosić zaistniały fakt. Niejednokrotnie bowiem okazuje się, że pracownicy placówki dysponują kluczem do bankomatu i od ręki wydadzą utraconą kartę płatniczą.

To oczywiście najkorzystniejsza wersja wydarzeń. Gorzej bowiem, kiedy karta zostanie zatrzymana przez bankomat obcego banku bądź bankomat znajdujący się niezależnie od placówki. Wówczas konieczne jest skontaktowanie się z infolinią. Jej numer widnieje zawsze na bankomacie. Należy spokojnie przedstawić sytuację konsultantowi oraz podać dokładną ulicę, przy której znajduje się niesforne urządzenie. Karta połknięta przez tego rodzaju bankomat jest najczęściej do odbioru w przeciągu kilku dni w wyznaczonym oddziale banku bądź placówce, w której dana karta została wydana.

Krok drugi – zastrzeżenie karty

Jeśli karta została wciągnięta przez bankomat znajdujący się przy placówce banku i udało się od razu ją odzyskać, nie ma konieczności jej zastrzegania. Jednakże kiedy karta została wciągnięta przez bankomat wolno stojący, warto skontaktować się z infolinią bądź podejść do placówki banku i zastrzec kartę. Dzięki tego rodzaju operacjom uzyska się pewność, że nikt niepowołany nie będzie mógł skorzystać ze zgromadzonych środków. Zastrzeżenie karty wiąże się jednak z koniecznością wyrobienia nowej karty płatniczej, na którą przyjdzie poczekać około dwóch tygodni.

Krok trzeci – sprawdzenie stanu konta

Warto sprawdzić, czy zamierzona transakcja została do końca przeprowadzona, czy system zatwierdził wypłatę środków z konta, pomimo że fizycznie interesant nie wypłacił gotówki. Jeśli okaże się, że konto zostało uszczuplone o docelową kwotę, konieczne również będzie złożenie pisemnego wniosku o zwrot pieniędzy.

Renata Grochowska