Zgubiłeś kartę do konta? Nie panikuj!

2015-03-20 13:50:48

Nie wiesz, gdzie jest Twoja karta płatnicza? Mogłeś ją zgubić, może ktoś ją ukradł, a może leży gdzieś w pokoju, ale nie masz pewności, czy na pewno się odnajdzie? Sprawdź, co robić w takich sytuacjach.

Nie traćmy czasu na poszukiwanie karty, którą najprawdopodobniej zgubiliśmy lub została nam skradziona. Szanse, że ją znajdziemy, jeśli wypadła nam w centrum handlowym lub gdzieś na parkingu, są i tak znikome. Im dłużej zwlekamy z zastrzeżeniem karty, tym większe ryzyko, że ktoś użyje jej w niepożądany sposób.

Jak zastrzec kartę?

Zgubioną kartę należy jak najszybciej zastrzec. Możemy to zrobić, dzwoniąc na infolinię wspólną dla wszystkich banków: 828 828 828 lub wybierając się osobiście do banku. W oddziale instytucji należy okazać dokument tożsamości, by karta została zastrzeżona.

Jeśli straciliśmy razem z kartą inne dokumenty, najpierw musimy się udać na policję i dokonać stosownego zgłoszenia. Otrzymamy wówczas dokument tymczasowo zastępujący dowód osobisty. Dopiero z tym dokumentem powinniśmy udać się do oddziału banku.

Ile możemy stracić?

Nie panikujmy. Jeśli nie zapisaliśmy na karcie numeru PIN, ryzyko jej użycia w nieautoryzowany sposób jest niewielkie - z wyjątkiem kart zbliżeniowych. Największe ryzyko jest związane z kartami, które autoryzuje się przez złożenie podpisu. Ten jest łatwo podrobić. Obecnie coraz mniej kart jest autoryzowanych na tej zasadzie. Jeżeli zdążymy zastrzec kartę przed jej nieautoryzowanym użyciem, osoba, która zechce nią zapłacić w kasie lub wypłacić za jej pomocą pieniądze, będzie miała z tym kłopot. Sprzedawca otrzyma komunikat o podejrzeniu kradzieży, a bankomat zatrzyma taką kartę.

W przypadku karty zbliżeniowej złodziej nie zapłaci nią jednorazowo więcej niż do 50 zł. Banki stosują też dzienne limity transakcji zbliżeniowych, choć my sami powinniśmy zadbać o ich ustalenie, a możemy to zrobić np. poprzez bankowość elektroniczną.

Czy wiesz, że…

Właściciel karty odpowiada za nieautoryzowane transakcje dokonane kartą płatniczą do równowartości 150 euro, a w przypadku transakcji zbliżeniowych - do kwoty 50 euro.

Gdy karta się odnajdzie

Jeśli karta się odnajdzie, gdy już zgłosiliśmy chęć jej zastrzeżenia, nie uda się jej odblokować. Musimy wyrobić nową. Koszt takiej operacji jest podany w tabeli opłat i prowizji.

Utrata lub zagubienie karty płatniczej to bez wątpienia stresujące sytuacje. Jeśli znamy schemat właściwego postępowania w takich przypadkach, poradzimy sobie ze sprawnym zastrzeżeniem karty i dalszymi czynnościami. Najważniejsze to zachować spokój i postępować zgodnie z zaleceniami banku – zadzwonić na całodobową infolinię i od razu zgłosić prośbę o zastrzeżenie instrumentu płatniczego.

Renata Grochowska