Czy korzystanie z bankowości mobilnej jest bezpieczne?

2015-01-02 13:43:33

Bankowość mobilna staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Czy można z niej korzystać w bezpieczny sposób? Przyjrzyjmy się tej kwestii.

Bankowość internetowa i jej odgałęzienie w postaci bankowości mobilnej są obecne coraz wyraźniej wśród polskich konsumentów. Reklamowane aplikacje i funkcjonalności e-bankingu mają w założeniu ułatwić nam życie, czy jednak takie rozwiązania nie są przypadkiem niebezpieczne dla naszego portfela?

Potencjalne niebezpieczeństwa

Mówiąc o bankowości mobilnej i niebezpieczeństwach z nią związanych, po części dotykamy kwestii bankowości internetowej. Bankowość mobilna to korzystanie z konta osobistego na telefonie komórkowym, wykonywanie tą drogą przelewów lub posiadanie karty debetowej w smartfonie. Z racji tego, że bankowość mobilna wykorzystuje podobne rozwiązania jak bankowość internetowa, zagrożenia są bardzo podobne.

Po pierwsze, może nam grozić przejęcie przez hakerów naszego hasła dostępu do konta. W przypadku telefonów może odbyć się to w podobny sposób jak przy zalogowaniu na konto przez komputer. Hakerzy mogą oszukać nas fałszywym mailem proszącym o potwierdzenie hasła do naszej strony w banku, a także przenieść nas na inny, niż zwykle adres bankowy. Jeśli tego nie zauważymy, możemy stracić wszystkie środki w bardzo krótkim czasie. Hakerzy i internetowi oszuści skupiają się głównie na próbach przejęcia naszych haseł i loginów. Dlatego też nie wolno ich nikomu zdradzać. Może się też zdarzyć, że ktoś ukradnie nasz telefon, gdy aplikacja bankowości mobilnej jest włączona, co może dać komuś szybki dostęp do naszych pieniędzy.

Czy należy się bać?

Choć zagrożeń w przypadku bankowości mobilnej jest co najmniej tyle samo, co przy bankowości internetowej, to jednak nie wolno przedstawiać tego sposobu korzystania z naszego konta jedynie w czarnych barwach. Potencjalność oznacza, że problem może się pojawić, ale nie musi. Hakerzy nie ustaną w próbach wykradania naszych danych, co nie znaczy, że nie mamy szans na uniknięcie niebezpieczeństw. Z naszej strony wystarczy ostrożność i każdorazowe sprawdzanie czy logujemy się rzeczywiście na właściwy adres banku. Ze strony banku są prowadzone liczne działania, które gwarantują pełną ochronę konta klienta.

Tomasz Słupczyński