Leasing nie tylko dla przedsiębiorców. O leasingu konsumenckim

2014-10-02 09:05:04

Od kilku lat na polskim rynku usług finansowych leasing nie jest już zarezerwowany tylko dla przedsiębiorców. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, dlatego warto przybliżyć zasady funkcjonowania leasingu konsumenckiego.

Udział leasingu konsumenckiego w transakcjach leasingowych na rynku ruchomości w Polsce to zaledwie 1%. Dla porównania w Europie Zachodniej wskaźnik ten dochodzi aż do 15%.

Leasing – co to takiego?

Warto na wstępie zaznaczyć, że leasing to nie kredyt, chociaż nieco go przypomina (w przypadku obu rodzajów umów również spłaca się raty co miesiąc). Umowa podpisana pomiędzy firmą leasingową a klientem nadaje temu ostatniemu prawo do użytkowania przedmiotu umowy, jednak nie zostaje on prawnym właścicielem tego przedmiotu (choć istnieje taka możliwość wraz z zakończeniem okresu umowy).

Na czym polega leasing konsumencki?

Leasing konsumencki skierowany jest do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Oferujące tego typu umowy firmy łagodniej podchodzą do sprawdzania statusu finansowego klienta niż banki podczas rozpatrywania wniosku o kredyt. Również koszt leasingu jest mniejszy niż przy pożyczce. Spowodowane jest to faktem, że przedmiot leasingu w czasie trwania umowy nie przechodzi na własność klienta. Może to się stać po zakończeniu spłacania rat leasingowych.

Często do podpisania umowy wystarczają dwa dokumenty tożsamości (w przypadku leasingu samochodu będzie to – oprócz dowodu osobistego – prawo jazdy) oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach, choć często wymagane jest jedynie oświadczenie klienta o dochodach.

Należy pamiętać, że na początek trzeba dokonać wpłaty, która zazwyczaj waha się w granicach 10-30% wartości przedmiotu leasingu. Jest to tzw. czynsz inicjalny. W tym miejscu przejawia się wyższość kredyt nad leasingiem – ten pierwszy umożliwia wnioskodawcy sfinansowanie całej wartości np. wybranego auta, leasing wymaga posiadania także własnych oszczędności.

Leasing możemy podzielić na standardowy i odnawialny. W pierwszym przypadku klient użytkuje przedmiot umowy leasingowej, a po zakończeniu spłaty rat może wykupić ten przedmiot za wartość określoną w umowie. Gdy leasing jest odnawialny, można wymieniać przedmiot leasingowany co 2-3 lata. W tym wypadku przeważnie raty są niższe niż przy leasingu standardowym.

Najczęściej przedmiotem umowy w leasingu konsumenckim są auta (chociaż może być również np. sprzęt RTV lub AGD), dlatego tej kwestii warto przyjrzeć się bliżej.

Marzena Kazbieruk