Bankomat zatrzymał kartę? Sprawdź, co zrobić

2014-09-29 10:25:57

Czasami zdarza się, że z różnych przyczyn bankomat zatrzymuje kartę, którą jej właściciel chciał się posłużyć, by pobrać gotówkę z konta. Warto wiedzieć, co wtedy należy robić. Przede wszystkim, nie można wpadać w panikę.

Bankomaty na stałe wkomponowały się w pejzaż polskich miast i miasteczek. Korzystanie z nich stało się w zasadzie powszechne i bezpieczne. Jednak od czasu do czasu może przytrafić się niemiła niespodzianka.

Dlaczego karta zostaje w bankomacie?

Karta może być zatrzymana w urządzeniu z różnych przyczyn. Wina może leżeć po stronie użytkownika (np. trzykrotne wpisanie błędnego PIN-u, próba użycia zastrzeżonej karty, nieodebranie karty w ciągu kilkudziesięciu sekund) albo po stronie urządzenia (awaria bankomatu).

Pół biedy, gdy taka sytuacja przytrafia się w miejscowości, gdzie znajduje się oddział banku, w którym można wypłacić przy okienku pieniądze. Gorzej, jeśli taka niemiła niespodzianka dotknie klienta banku za granicą i zostanie on bez możliwości wypłacenia gotówki.

Jak postępować, gdy bankomat zatrzyma kartę? Wszystko zależy od tego, do kogo należy ten bankomat. Najlepiej od razu zadzwonić pod numer, który zawsze znajdziemy na urządzeniu.

Bankomat własny

W lepszej sytuacji są osoby, które straciły kartę w bankomacie należącym do banku, którego są klientami. W takim wypadku mają szansę ją odzyskać. Należy skontaktować się z placówką odpowiedzialną za dany bankomat. Wtedy karta wróci do właściciela w ciągu kilku dni.

Gdy karta zostanie zatrzymana w bankomacie znajdującym się tuż przy placówce naszego banku, nie trzeba wtedy wykonywać żadnego połączenia telefonicznego. Wystarczy problem zgłosić bezpośrednio pracownikowi banku w oddziale. Karta powinna do nas wrócić w przeciągu dwóch dni, ale trzeba ją odebrać osobiście.

Bankomat obcy

Większym problemem jest utrata karty w bankomacie należącym do obcego banku lub do zewnętrznej firmy (np. Euronetu). W takim wypadku odzyskanie jej będzie prawdopodobnie niemożliwe. Wkrótce po wyjęciu z urządzenia karta zostanie zniszczona, żeby nie dostała się w niepowołane ręce.

W takiej sytuacji należy niezwłocznie skontaktować się z infolinią banku, który wydał kartę i zastrzec ją dla bezpieczeństwa. Warto również od razu złożyć wniosek o wydanie nowej karty.

Bankomat za granicą

Najgorszą sytuacją jest utrata karty za granicą, szczególnie podczas wakacji. Co można wtedy zrobić? Przede wszystkim należy od razu zastrzec kartę, dzwoniąc na infolinię banku w Polsce. Można również wybrać numer 48 828 828 828 dostępny 24 godziny na dobę przez cały tydzień. Tam wystarczy podać nazwę banku, będącego wystawcą karty.

Renata Grochowska