O preautoryzacji przy rezerwacjach hotelowych

2014-09-26 10:21:04

Sytuacja, gdy klient rezerwuje pokój, a potem rezygnuje, jest na pewno niekorzystna i oznacza stratę finansową hotelu. Można jednak uniknąć takich niespodzianek, a rozwiązaniem jest preautoryzacja. Co to takiego?

Preautoryzacja jest możliwa tylko wtedy, gdy klient posiada kartę kredytową z wypukłym nadrukiem, tzw. embosowaną.

Na czym polega preautoryzacja?

Pod tym terminem kryje się bardzo praktyczna możliwość. Preautoryzacja to czasowe zablokowanie na rachunku klienta środków na poczet późniejszej płatności. Jest to gwarancja, że podmiot dokonujący preautoryzacji otrzyma należne pieniądze oraz że zostaną zrekompensowane ewentualnie poniesione koszty. Kolejną zaletą stosowania preautoryzacji jest weryfikacja, czy klient w ogóle posiada odpowiednie środki do opłacenia zobowiązania.

Blokada środków na koncie może trwać maksymalnie 7 dni. Warto podkreślić, że przez ten czas pieniądze znajdują się na rachunku klienta, nikt ich nie wypłaca, ale nie można nimi swobodnie dysponować do czasu wygaśnięcia terminu blokady albo opłacenia należności.

Preautoryzacji można dokonać nawet bez fizycznego udostępnienia karty. Wystarczy, gdy pracownik obsługujący terminal płatniczy otrzyma określone dane, np. mailem lub telefonicznie.

Kto korzysta z preautoryzacji?

Z  preautoryzacji korzystają najczęściej hotele. Rezygnacja klienta z wynajęcia pokoju, szczególnie w atrakcyjnym okresie, jak np. sezon letni, to wymierne straty, które trudno zrekompensować.

Z preautoryzacji chętnie korzystają również wypożyczalnie samochodów. W czasach, gdy jeszcze nie posługiwano się kartami płatniczymi, wypożyczalnie zabezpieczały się często papierowym rachunkiem. Obecnie powszechnie stosują preautoryzację. W ten sposób wypożyczalnie aut asekurują się nie tylko przed zwróceniem przez klienta uszkodzonego, niekompletnego samochodu, ale również mają zabezpieczenie na wypadek zdarzeń, które wymuszą wypłatę odszkodowania przez ubezpieczyciela.

Preautoryzacja to narzędzie używane także powszechnie przez biura podróży przy rezerwowaniu wycieczek. Coraz częściej ta forma zabezpieczenia jest również stosowana przez firmy cateringowe oraz restauracje organizujące duże imprezy. Eliminuje to niebezpieczeństwo, że firmy zostaną oszukane przez klienta i same będą musiały ponieść koszty przygotowań przyjęć, wesel itd.

Trzeba podkreślić, że za wykonaną usługę można zapłacić zupełnie inną kartą niż ta, która posłużyła do preautoryzacji. Po uregulowaniu płatności, podmiot dokonujący preautoryzacji powinien ją unieważnić. W ten sposób zabezpieczone środki wrócą do dyspozycji właściciela rachunku.

Marzena Kazbieruk