Chargeback, czyli o reklamacjach przy karcie płatniczej

2014-09-12 14:12:38

Karty kredytowe są przez wiele osób uważane za najmniej bezpieczny produkt bankowy, ponieważ zgodnie z obiegową opinią w przypadku niewielkich transakcji ktoś, kto wejdzie w nieuczciwy sposób w posiadanie naszej karty, może wykorzystać nasz limit. Druga obawa, jaka wiąże się z korzystaniem z karty kredytowej, to paradoksalnie łatwość dokonywania transakcji, co może zachęcać do nieprzemyślanych transakcji. Istnieją jednak mechanizmy zabezpieczające klienta, a niektóre transakcje dokonane kartą kredytową można zareklamować.

W przypadku płatności wypukłą kartą kredytową w odróżnieniu od zwykłych kart na PIN oraz przelewów internetowych pieniądze nie trafiają od razu do sprzedawcy, a osoba realizująca transakcję ma czas na złożenie reklamacji. Składanie reklamacji w przypadku transakcji wypukłą kartą kredytową jest możliwe za pomocą usługi chargeback.

Jak działa chargeback?

Wspomniany okres po upływie, którego sprzedawca otrzymuje zapłatę, jest czasem, w którym możemy sprawdzić listę transakcji na naszej karcie kredytowej i upewnić się, że kwota pobrana z naszego limitu kredytowego jest zgodna z naszym zamierzeniem oraz umówioną stawką ze sprzedawcą.

Operatorzy kart kredytowych, czyli Visa oraz Mastercard, umożliwiają złożenie reklamacji, jeśli okaże się, że na naszej karcie były wykonane transakcje, których nie inicjowaliśmy lub gdy została pobrana nieprawidłowa kwota. Jest to doskonałe rozwiązanie, ponieważ zabezpiecza nas przed nieprawidłowościami, jakie mogą się wiązać na przykład z płatnościami kartą za zakupy w Internecie.

Jak złożyć reklamację?

Zgłoszenie reklamacji nieprawidłowej transakcji musi być wykonane w banku, który jest wystawcą karty. W wielu przypadkach może okazać się, że niezbędna będzie osobista wizyta w placówce, jeśli pracownik na infolinii nie będzie potrafił przeprowadzić nas przez proces reklamacyjny z pominięciem wizyty osobistej w oddziale. Jeśli konsultant poinformuje nas, że nie jest możliwe cofnięcie transakcji, należy się nie zrażać i powołać na usługę chargeback, ponieważ bank nie ma prawa odmówić nam rozpatrzenia reklamacji i cofnięcia transakcji, jeśli sytuacja spełnia wymogi pozwalające cofnąć daną transakcję.

Ekspert Comperia.pl