Czy bank może zamknąć konto osobiste klienta?

2014-08-26 14:04:18

Mimo że jesteśmy właścicielami konta osobistego, to wcale nie my mamy pełną decyzyjność w zakresie losów naszego rachunku. Nawet, jeśli tego nie chcemy, bank, który prowadzi nasz ROR, może go zamknąć. By miał jednak do tego prawo, konieczne są do wystąpienia specjalne okoliczności.

Zamknięcie konta osobistego przez bank to bardzo rzadka sytuacja i zdecydowana większość klientów nie musi się jej w ogóle obawiać. Banki nie mają interesu w tym, aby zamykać nasze ROR-y, nawet jeśli długo z nich nie korzystamy. Wynika to z tego, że zamykając konto osobiste, tracą klienta. Żadna instytucja finansowa nie chce tego i stara się za wszelką cenę utrzymać klientów przy sobie. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że łatwiej jest konto założyć, niż je później intencjonalnie zlikwidować.

Oczywiście zamknięcie konta osobistego może stać się rzeczywistą. Takie sytuacje zwykle wynikają z problemów technicznych i jakiś trudności w systemie bankowym. W efekcie może okazać się, że nasze konto zostanie zlikwidowane. Jeśli taka sytuacja nas spotka to nie wolno panikować, tylko należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem. Jest to szczególnie ważne, jeśli na koncie znajdowało się dużo środków. W praktyce takie sytuacje nie oznaczają, że tracimy nasze pieniądze tylko, że nie możemy z jakiś technicznych powodów nimi zarządzać. Najczęściej w takich sytuacjach problem jest jednak naprawiany w krótkim czasie.

Krótko mówiąc, banki same z siebie nie zamykają kont osobistych. Oczywiście, jeśli nie ma na nim żadnych środków, to może dojść do takiej sytuacji. Zwykle jednak rachunek osobisty to dla banku źródło dochodów w postaci opłat za kartę debetową czy opłat za jego prowadzenie. Jeśli mamy na nim zgromadzone jakieś środki, ale z niego nie korzystamy, najlepiej jest zamknąć konto osobiste od razu po to, aby nie musieć płacić za jego obsługę.

W tym miejscu trzeba stwierdzić, że proces zamykania konta osobistego może być dłuższy, niż byśmy tego chcieli. Faktem jest, że banki nie chcą tracić klientów. Procedura zamykania konta może więc trwać nawet do miesiąca. Wymaga oczywiście działania wedle ustalonej przez bank procedury. Trzeba także zdawać sobie sprawę, że bank może zażądać od nas w takiej sytuacji uiszczenia dodatkowej opłaty za zamknięcie rachunku.

Podsumowując, banki rzadko zamykają konta osobiste. Dzieje się tak zwykle z powodu błędów technicznych systemu lub wskutek śmierci klienta. W innych sytuacjach instytucje bankowe starają się trzymać konta aktywne jak najdłużej, gdyż czerpią z nich zyski.

Emilia Kasińska