Reklamowanie błędnego przelewu może nic nie dać

2014-09-12 08:16:45

Konsument powinien wiedzieć, że próba reklamacji błędnie wysłanego przelewu może okazać się nieskuteczna. Banki nie mają obowiązku pomagać, gdy pomyłka dotycząca transakcji nie leżała po ich stronie. Co wówczas powinien zrobić adresat przelewu?

W obecnych czasach jesteśmy tak zabiegani i nieuważni, że zdarza nam się wysyłać przelewy w pośpiechu. Jakie są konsekwencje takich działań, nietrudno się domyślić. Otóż, możemy wysłać nasze pieniądze na niewłaściwe konto. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że bank nie ma obecnie obowiązku pomagania nam w takiej sytuacji.

Sprawdź też: W jakich godzinach banki realizują przelewy?

Przelałeś pieniądze na złe konto?

Jak wygląda procedura w sytuacji, kiedy zorientujemy się, że przelaliśmy pieniądze na niewłaściwe konto? Po pierwsze, zgodnie z nowymi przepisami bank nie musi nam wcale pomagać nieuważnemu klientowi. Instytucja nie ponosi odpowiedzialności za to, że popełniliśmy błąd podczas zlecania przelewu. Czy to oznacza, że nasze pieniądze raz na zawsze zostały utracone? Nie do końca.

Masz 13 miesięcy na złożenie reklamacji

Obowiązek banku polega na tym, że musi rozpatrzyć naszą reklamację i podjąć działania wspomagające, które pozwoliłyby nam na odzyskanie błędnie przelanej kwoty. Jeśli więc przytrafi się nam coś takiego, to najlepiej jest złożyć reklamację w banku. Trzeba pamiętać, że mamy na to dość dużo czasu. Przepisy prawne przewidują, że możemy to zrobić w ciągu 13 miesięcy od dokonania niewłaściwego przelewu. Zaleca się jednak, aby reklamację złożyć jak najszybciej.

W związku z takimi sytuacjami należy także pamiętać, że odzyskanie pieniędzy może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Bank może na przykład w umowie z nami umieścić informację, wedle której prace nad odzyskaniem naszych pieniędzy będą odpłatne.

Sprawdź też: Czy da się anulować zlecony przelew?

Jak widać, w przypadku błędnego przelewu możemy liczyć na pomoc (ale nie mamy tego zagwarantowanego), ale jeśli chcemy, żeby była ona skuteczna, to nasza reklamacja musi być złożona jak najszybciej. Tylko w takiej sytuacji jest szansa na odzyskanie pieniędzy. Komplikacje i zabiegi związane z odzyskaniem utraconych pieniędzy dobrze pokazują, że zdecydowanie lepiej jest z naszej perspektywy po prostu bez pośpiechu usiąść przed komputerem i na spokojnie wysłać przelew. Nie obędzie się bez podwójnego, a nawet potrójnego sprawdzenia numeru konta, ale prawda jest taka, że lepiej w tym momencie włożyć więcej wysiłku po to, aby później nie mieć kłopotów z odzyskiwaniem pieniędzy.

Renata Grochowska