Rozpoznawanie po głosie - szykuje się rewolucja w obsłudze bankowej klienta

2014-07-10 15:14:21

W związku z rozwojem technologicznym banki poszukują coraz to nowszych i prostszych sposobów kontaktu z klientami. Stąd część banków planuje wprowadzenie rewolucyjnego rozwiązania w telefonicznej obsłudze klienta – rozpoznawanie po głosie.

Nowoczesne technologie, do jakich z pewnością należy program pozwalający na rozpoznanie rozmówcy telefonicznego po głosie, wielu z nas kojarzą się raczej z kinem, filmami szpiegowskimi lub nawet z gatunkiem science-fiction. Czy w ogóle możliwe jest korzystanie z takich zdobyczy nauki już teraz, w świecie realnym? Nad tą stosunkowo nową technologią naukowcy na świecie pracują od wielu lat. Po raz pierwszy rozwiązanie to pojawiło się już kilka lat temu, a w Polsce trzy lata temu.

Co to jest rozpoznawanie po głosie i jak to działa?

Rozpoznawanie po głosie to inaczej biometria głosowa, która bazuje na unikalności głosowej każdego mówiącego człowieka. Jest to możliwe dzięki temu, że głos każdego z nas jest niepowtarzalny i jego cechy pozwalają na bardzo precyzyjną weryfikację osoby mówiącej. Istnieje już kilka aplikacji, które wykorzystują aktywną biometrię głosową, umożliwiającą rozpoznanie użytkownika przez wypowiedzenie przez niego konkretnej, ustalonej frazy.

Czy to bezpieczne?

Badania dowiodły, że biometria głosowa jest dokładniejszą formą weryfikacji niż chociażby biometria linii papilarnych czy biometria tęczówki oka. O bezpieczeństwie tego rozwiązania może świadczyć fakt, że w maju 2013 roku weryfikację głosową w Biurze Obsługi Klienta z powodzeniem wprowadził Barclays, jeden z większych brytyjskich banków. 

Jakie korzyści płyną z weryfikacji głosowej?

Dla klienta banku ułatwienia płynące z weryfikacji głosowej są zauważalne – prawie każdy z nas znajdował się kiedyś w sytuacji, że zapomniał jakiegoś hasła. Przy wykorzystaniu rozpoznawania po głosie użytkownik konta będzie zwolniony z obowiązku zapamiętania haseł, numerów PIN, korzystania z tokenów, czy potwierdzeń SMS-owych. Wraz z wprowadzeniem coraz to nowszych rozwiązań typu bankowość elektroniczna czy mobilna, banki niewątpliwie docenią możliwość korzystania z biometrii głosowej, która pozwoli uniknąć na przykład dość częstej procedury odzyskiwania hasła. Może się zatem okazać, że już niebawem, aby uzyskać dostęp do swoich środków na koncie wystarczy do telefonu wypowiedzieć magiczne zdanie: „Sezamie, otwórz się!”.

Ilona Maciejuk