Ryzyko walutowe zagrożeniem dla firm na rynku międzynarodowym

2014-06-30 14:49:23

Wyjście firmy na rynek międzynarodowy to świetny pomysł na jej rozwój. Trzeba jednak uważać na ryzyko walutowe.

Firmy, które dobrze radzą sobie w kraju, chcą dalej się rozwijać. Naturalnym krokiem w takiej sytuacji jest wejście na rynek zagraniczny. Najczęściej taki krok wiąże się z koniecznością wzięcia pod uwagę kursu waluty panującej w tym kraju. Polska ma ten problem, że stosuje swoją walutę – złotówkę. To sprawia, że firmy uderzające w rynek unijny muszą uwzględnić kurs złotówki do euro.

Na czym dokładnie polega ryzyko walutowe i czy możemy się przed nim ustrzec? Ryzyko walutowe to bezpośrednia konsekwencja faktu, że waluty posiadają różne kursy, a ich wartość jest obliczana w relacji do siebie i do ceny złota. Wartość waluty ma też związek z aktualną siłą gospodarki kraju eminenta, a także z ilością gotówki na rynku. Krótko mówiąc, kurs walutowy jest istotnym czynnikiem makroekonomicznym. To właśnie on nierzadko zachęca do inwestowania na obczyźnie lub emigrowania. Dla firmy ryzyko walutowe w praktyce przejawia się w tym, że musi ona uwzględniać zmiany kursowe w swojej działalności.

Przykładem niech będzie firma kupująca towar za granicą. Jeśli sprowadzamy jakiś produkt, to nie kupujemy go w złotówkach, lecz w euro, dolarach etc. W praktyce oznacza to, że należy wpierw kupić określoną ilość tej waluty. W zależności od dnia będzie to większa lub mniejsza suma. To zaś przełoży się na nasz późniejszy zysk w złotówkach.

Ryzyko walutowe podobnie dotyka firm, które chcą sprzedawać swoje usługi i produkty za granicą. Na wejściu konieczne jest już ustalenie nowych cen uwzględniających warunki na rynku obcym, a także oczekiwania firmy w kraju. Może się na przykład okazać, że po przewalutowaniu zyski osiągnięte w naszej filii w Czechach lub Niemczech będę znacznie niższe, niż gdybyśmy zrezygnowali z takiej operacji. To jest częstym powodem tego, że firmy decydują się na założenie swoich niezależnych oddziałów za granicą i rozliczenia się w tamtej walucie.

Problem ryzyka walutowego w przypadku firm działających na rynku międzynarodowym jest zwłaszcza widoczny, gdy weźmiemy pod uwagę wysokie kwoty. Jeśli mówimy o małych sumach, to nie jest on tak ważny. Gdy jednak firma prowadzi milionowe operacje, zmiana wysokości kursu może oznaczać dla niej spore straty. Dlatego też kluczowe jest odpowiednie planowanie i profesjonalna analityka.

Ilona Maciejuk