Niezbędnik przedsiębiorcy: konto walutowe

2014-07-17 09:02:42

W zglobalizowanym świecie przedsiębiorcom, którzy zamierzają współpracować z zagranicznymi kontrahentami, potrzebne jest konto walutowe. Dzięki niemu przeprowadzanie transakcji w euro, dolarach etc. będzie tańsze.

Firmy funkcjonujące na rynku polskim prędzej czy później zrozumieją, że posiadanie konta walutowego jest niezbędne. Potrzeba założenia konta walutowego rodzi się wtedy, kiedy zawiązywane są biznesowe kontakty zagraniczne. Zważywszy na to, że to właśnie eksport pozwala wielu firmom na prawdziwie dynamiczny rozwój, o rachunkach walutowych wypada dowiedzieć się jak najwięcej.

Konto walutowe to narzędzie, który służy firmie do wykonywania transakcji w walucie innej niż złotówki. Dlaczego je zakładamy? Przede wszystkim po to, aby uniknąć konieczności ciągłego przewalutowywania napływających przelewów w obcej walucie. Co więcej, takie konto jest niezbędne, jeśli chcemy zoptymalizować transakcje. Często zdarza się przecież tak, że konto złotówkowe nie pozwala na otrzymywanie przelewów w innych walutach albo wiążą się z wysokimi prowizjami.

Wybór kont walutowych dla firm jest bardzo szeroki. Banki oferują takie produkty, proponując przedsiębiorcom przy okazji różnego typu udogodnienia. Mamy tu na myśli zwłaszcza połączenie takiego konta z innymi produktami bankowymi oraz usługami pozwalającymi kontrolować przychody i rozchody.

Przedsiębiorca, który chce założyć konto walutowe, powinien w swojej analizie wziąć pod uwagę szereg czynników. Na szczęście nie różnią się one wiele od tych, jakie występują, gdy chcemy otworzyć rachunek w złotówkach. Podstawowymi i najistotniejszymi parametrami dla firmy, którymi należy kierować się, wybierając ROR, są więc koszty przelewów wysyłanych za granicę, możliwość wydania karty debetowej do konta oraz koszty przelewów wpływających na rachunek. Dobrze jest też porównać, czy banki każą nam płacić za prowadzenie takiego rachunku czy jest to darmowa usługa. Wśród parametrów definiujących jakość konta znajdziemy również opłaty za zlecenia stałe oraz koszty przelewów w zależności od tego, czy transakcja jest zewnętrzna czy nie. Może np. okazać się, że dany bank oferuje tańsze przelewy do swojego partnera operującego za granicą. Przy okazji zakładania takiego konta, jeśli nastawiamy się na duże przychody, można pomyśleć o rachunku oszczędnościowym, który pozwoli na zarabianie na gromadzonym kapitale.

Wydaje się, że rozwój handlu wymusza na większości przedsiębiorców posiadanie konta walutowego. Przy tak zglobalizowanej i połączonej gospodarce światowej przelewy międzynarodowe są dla coraz większej liczby firm - także polskich - codziennością.

Marzena Kazbieruk