Co grozi za zerwanie umowy z operatorem telefonii komórkowej?

2014-08-29 14:33:46

Czasami, z różnych powodów decydujemy się na zerwanie umowy z operatorem telekomunikacyjnym. Co nam wówczas grozi?

Na zerwanie umowy z operatorem telekomunikacyjnym klienci decydują się z różnych powodów. Z jednej strony operator może zmienić warunki obowiązującej umowy, co pozwala na zerwanie umowy przed czasem przez klientów bez ponoszenia przez nich kar finansowych. Na to decyduje się część klientów. Kolejna grupa użytkowników podejmuje decyzję o zerwaniu umowy z innych powodów.

Przy rezygnacji ze świadczenia usług przed czasem zakończenia umowy podpisanej na czas określony wniosek trzeba przedstawić w formie pisemnej. Nie ma zestandaryzowanego szablonu rezygnacji z umów telekomunikacyjnych, ale na pisemnej rezygnacji winny znaleźć się takie informacje, jak nasze imię, nazwisko, adres zameldowania, własnoręczny podpis i numer telefonu rezygnującego ze świadczonych usług. Nawet po złożeniu dokumentu klientów obowiązuje okres wypowiedzenia, który trwa przynajmniej jeden, pełny okres rozliczeniowy następujący po dacie wpłynięcia rezygnacji.

Kary za zerwanie umowy

Jeśli umowa z operatorem telekomunikacyjnym została podpisana na czas określony i na warunkach promocyjnych wówczas wypowiedzenie jej przed upływem terminu zakończenia umowy wiąże się z koniecznością uregulowania kary. Opłata, którą trzeba uiścić, to równowartość rabatu udzielonego podczas podpisywania umowy, pomniejszonego o wartość za okres od zawarcia umowy do jej rozwiązania.

Zmiana warunków obowiązujących umów

Bardzo często na zerwanie umowy decydują się klienci, których operator zgodnie z nowymi przepisami prawa ma obowiązek informować o wszelkich, nowych warunkach obowiązujących umów. Gdy operator dokonuje zmiany warunków obowiązującej umowy, każdy klient ma prawo do rozwiązania takiej umowy. Należy jednak brać pod uwagę to, że przy umowach zawieranych na warunkach promocyjnych takie zerwanie umowy przed jej końcem wiązać się będzie z koniecznością zapłacenia kary. Prawo telekomunikacyjne zakazuje obecnie stosowania kar za zerwanie umowy, ale nie dotyczy to ofert, przy których klienci mogą korzystać z różnego rodzaju ulg. Zerwanie umowy, w która została zawarta na określony czas, w której operator telekomunikacyjny udzielił ulg typu aktywacja usług czy obniżony abonament, wiąże się z koniecznością zwrócenia wartości ulg.

Zwrócenie ulg przy zerwaniu umowy nie wymaga spłacenia ich w całości, a jedynie za okres, przez który się z nich korzystało. W wielu przypadkach ulgi przy abonamentach liczone są w setkach złotych, co wiązać się może z koniecznością zapłacenia sporej sumy pieniędzy. Tylko zmiana warunków umowy czy regulaminu świadczenia usług wynikające z decyzji operatora telekomunikacyjnego, a nie zmian prawa czy decyzji administracyjnych, pozwala klientowi zerwać umowę bez konsekwencji finansowych.

Tomasz Słupczyński

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam