IVONA pomaga niedowidzącym w banku

2014-07-09 14:41:17

Programy w postaci syntezatorów mowy, takie jak Ivona, pozwalają  pomagać w przeciwdziałaniu cyfrowemu wykluczeniu osób z wadami wzroku. Jak Ivona pomoże niedowidzącym klientom banku?

Syntezator mowy Ivona jest programem, który dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji jest w stanie zinterpretować podany mu tekst, przetworzyć go, a następnie przedstawić w formie głosowej. Ivona jest stosowana do udźwiękowienia napisów w filmach czy treści poczty elektronicznej. Omawiany syntezator mowy jest bardzo prosty w obsłudze - wystarczy wpisać na klawiaturze tekst, a lektor go przeczyta. Ivona pozwala na odczytywanie treści wpisywanej bezpośrednio z klawiatury lub do specjalnego okna. Co ciekawe, odsłuchiwany tekst można również zapisać do pliku dźwiękowego. Program posiada dobrą jakość głosu, który zarówno w męskiej, jak i damskiej wersji charakteryzuje się naturalnym brzmieniem.

W odpowiedzi na społeczny program przeciwdziałania cyfrowemu wykluczeniu osób z wadami wzroku banki decydują się wprowadzać mechanizmy ułatwiające korzystanie z ich serwisów internetowych osobom niepełnosprawnym. Warto przyjrzeć się rozwiązaniom, które proponują wybrane instytucje.

BOŚ Bank zdecydował się na zaimplementowanie na swojej stronie internetowej programu Ivona, który działa jako syntezator mowy typu Text-to-Speech. Program można wygodnie uruchomić za pomocą myszki lub skrótu klawiszowego z pozycji klawiatury. Aplikacja pozwala zarówno na odsłuchanie informacji, jak i ich przewijanie ich treści do przodu oraz do tyłu. Odtwarzacz pokazuje również, ile czasu będzie trwało odtworzenie danego tekstu. To nie jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych wprowadzone przez BOŚ Bank, który zapewnia również możliwość powiększenia czcionki oraz zmianę grafiki na stronie banku na kontrastową.

Kolejną instytucją, która zdecydowała się na wprowadzenie ułatwień dla osób niewidomych i niedowidzących, jest Bank Zachodni WBK. Bank umożliwił wykorzystanie syntezatorów mowy w bankomatach. Urządzenia pozwalają na korzystanie z komunikatów głosowych za pośrednictwem gniazd słuchawkowych.

Na udogodnienia ułatwiające użytkowanie bankowości elektronicznej zdecydował się także bank Nordea. Zarówno strona internetowa, jak i serwis transakcyjny bankowości elektronicznej zostały specjalnie przystosowane do klientów z dysfunkcją wzroku. Strony internetowe Nordea zostały dostosowane do międzynarodowych zaleceń, które określają przystosowanie stron internetowych do potrzeb osób niedowidzących poprzez zastosowanie specjalnych programów udźwiękawiających.

Dzięki podobnym inicjatywom i ciągłemu postępowi technologicznemu, osoby z dysfunkcjami będą mogły być obsługiwane w identycznym zakresie, co pozostała grupa konsumentów.

Emilia Kasińska