Dlaczego oferty kredytów dla stałych i nowych klientów się różnią?

2015-02-02 13:21:05

Klienci banków dzielą się na dwie podstawowe grupy: klientów stałych, którzy korzystają już z produktów finansowych udostępnianych przez daną instytucję, oraz nowych, którzy do tej pory nie zawitali w progi danego banku. Kto z nich otrzyma lepszą ofertę kredytową?

Chyba nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, jeśli przyznamy, że szanse stałych klientów banków na tańszy kredyt są większe niż w przypadku osób anonimowych dla danej instytucji. Trudno się bankom dziwić, że lepiej traktują dotychczasowych klientów: tych, którzy od dawna posiadają w danym banku konto osobiste, oszczędnościowe czy też lokaty bankowe albo już spłacają pożyczki (o ile robią to terminowo). Powiązani finansowo z bankami klienci są bardziej wiarygodni niż nowi, ponieważ banki od dawna mają wgląd do ich finansów. Stali klienci oczekują od macierzystych banków bonusów za długotrwałą współpracę, np. podczas wnioskowania o kredyty. Trudno temu się dziwić: w końcu zaufali konkretnym bankom, powierzając im swoje finanse. Czy mogą wobec tego zawsze liczyć na lepsze warunki ofertowe w zakresie kredytów?

Preferencje kredytowe dla stałych klientów istnieją, ale są różne w poszczególnych bankach. Generalnie stali klienci większości banków mogą liczyć na niższe oprocentowanie kredytów, a w niektórych bankach, np. w ING Banku Śląskim, na prowizję niższą nawet do 2 punkty procentowe. Aby otrzymać w banku status stałego klienta, nie tylko należy założyć konto bankowe, ale też użytkować je przez określony czas. Nie wolno również drastycznie przekraczać limitu debetowego i trzeba mieć stałe wpływy na konto.

Banki kuszą także nowych klientów, choć rzadziej w przypadku kredytów. Popularne są natomiast rzeczowe bonusy za otwarcie konta osobistego, takie jak chociażby zegarki, tablety czy nawet kijki do nordic walking. Zakładający nowe konta mogą również liczyć na prezenty typu aparaty fotograficzne czy drukarki komputerowe. Pula nagród i preferencji jest więc bogata, ale nie powinna ona przesłaniać osobom planującym założenie konta osobistego rzeczywistej oferty, w tym kosztów założenia i prowadzenia kont osobistych oraz opłat za usługi, takie jak przelewy bankowe czy zlecenia stale.

Ilona Maciejuk