Płatność kartą uchroni przed skutkami bankructwa biura podróży

2014-05-19 09:13:00

Jeśli biuro podróży ogłosi bankructwo, można stracić środki zainwestowane w wycieczkę. Przed taką sytuacją można się uchronić, dokonując płatności na rzecz biura podróży kartą.

Każdego roku w Polsce dochodzi do upadku biur podróży. Rynek turystyczny jest bardzo podatny na zawirowania, co sprawia, że wiele firm bankrutuje. Odzyskanie pieniędzy wpłaconych na rzecz biura podróży, które ogłosiło upadłość, jest skomplikowane oraz czasochłonne. Z tego powodu opcja natychmiastowego odzyskania środków, zapewniana przy płatnościach kartą, jest dla konsumentów bardzo atrakcyjna.

Jak działa chargeback?

Użytkownicy dokonujący zakupu danej usługi przy użyciu kart płatniczych mają możliwość skorzystania z opcji chargeback, czyli tak zwanego obciążenia zwrotnego. Chargeback pozwala po skontaktowaniu się z bankiem odzyskać środki przelane za towar czy usługę, która nie została dostarczona. Obciążenie zwrotne działa przy wszystkich rodzajach kart płatniczych - zarówno kredytowych, jak i debetowych czy przedpłaconych, a banki są zobowiązane do przyjęcia reklamacji klientów zgłaszanych w ramach usługi.

Jak działa procedura odzyskania pieniędzy?

Po otrzymaniu informacji o chęci odzyskania przez daną osobę pieniędzy bank kontaktuje się z organizacją płatniczą. Wystawca karty dokonuje weryfikacji zgłoszenia oraz kieruje sprawę do instytucji, która rozlicza transakcje. Kolejnym krokiem jest wysłanie zapytania do sprzedawcy celem wyjaśnienia zaistniałego problemu. Zaletą usługi chargeback, działającą na korzyść klienta, jest obowiązek udowodnienia zrealizowania płatności, który leży po stronie sprzedawcy. Usługodawca jest zobligowany wykazać, że towar lub usługa zostały dostarczone zgodnie z umową. W przypadku upadłości biura podróży sprawa jest oczywista, gdyż firma nie ma możliwości sfinalizowania transakcji z klientem.

Banki stawiają wymagania

Z punktu widzenia banku procedura chargeback wymaga sporej uwagi, a więc zaangażowania wielu podmiotów - organizacji płatniczej, agenta rozliczeniowego, akceptanta karty. Taki proces angażuje liczne grono pracowników, a jednocześnie bank nie czerpie z niego żadnych zysków. Wprawdzie instytucja odzyskuje zwrócone klientom pieniądze od agenta rozliczeniowego, który dochodzi swoich roszczeń od upadłych biur, ale czasochłonność procesu zwracania pieniędzy, zwłaszcza większej liczbie klientów, nie jest dla banku korzystna. Z tego powodu w instytucjach bankowych można się spotkać z restrykcjami odnośnie do korzystania z opcji chargeback. Konsumenci powinni jednak pamiętać, że bank ma obowiązek wszczęcia omawianej procedury, która jest całkowicie bezpłatna.

Emilia Kasińska