Polacy coraz częściej wybierają leasing

2014-03-11 16:26:00

Leasing jako forma finansowania ma już ponad 50 lat historii. W ostatnich latach leasing staje się coraz popularniejszy wśród obywateli naszego kraju.

Historia leasingu zaczyna się w Stanach Zjednoczonych. Zaczął on tam funkcjonować w latach 50. Następnie przywędrował do Europy Zachodniej. Nasz kraj z powodów historycznych mógł zacząć korzystać z tej formy finansowania dopiero od 1989 roku. Zmiany ustrojowe wpłynęły na swobodę działalności gospodarczej co bezpośrednio sprawiło, że więcej firm zaczęło czynić użytek z tej metody finansowania.

Polska branża leasingowa od 1989 rozwija się bardzo dynamicznie. Obserwuje się stały przyrost wartość leasingowanych przedmiotów. Miał on pewne zahamowanie na przełomie wieku, ale od 2002 roku znowu obserwujemy stały wzrost. W tej chwili na polskim rynku finansowym działa około 40 firm leasingowych, które z roku na rok finansują wartościowo więcej przedmiotów.

W latach 2006 oraz 2007 zaobserwowano duży wzrost rynku. Z powodu kryzysu finansowego na światowych rynkach wzrost obniżył się znacznie w 2009 roku nie mniej jednak w ostatnim czasie rynek zaczął odzyskiwać straty. W ubiegłym roku (2013) polski rynek leasingu wzrósł o 13 punktów procentowych. Jego wartość wyniosła ponad 35 miliardów złotych.

Wzrost polskiego rynku leasingu nie powinien wcale dziwić dlatego, że ta forma finansowania jest bardzo atrakcyjna z perspektywy podatkowej oraz czysto praktycznej. Najczęściej z leasingu korzystają polscy przedsiębiorcy, choć w ostatnich latach z tej usługi mogą korzystać również osoby fizyczne. Dla przedsiębiorców leasing oznacza większą tarczę podatkową, szybszy dostęp do finansowania oraz atrakcyjniejsze warunki cenowe (w szczególności dotyczy to kupna samochodów). To zaś sprawia, że leasing wypiera kredyty samochodowe oraz kredyty na zakup maszyn czy sprzętu produkcyjnego.

Należy się spodziewać, że najbliższe lata przyniosą kolejne wzrosty tego sektora rynku usług finansowych, zważywszy choćby na to, że w tej chwili osoby fizyczne mogą już z niego korzystać. Dodatkowym czynnikiem, który może wpłynąć na ekspansję znaczenia leasingu, jest z pewnością poszerzanie oferty leasingowej przez poszczególne firmy się tym trudniące. Obecnie właśnie w ten sposób możemy finansować całe spektrum przedmiotów (urządzenia medyczne, meble etc.), co zdecydowanie zwiększa pole manewru i otwiera leasing na szersze grono zainteresowanych nim konsumentów.

Tomasz Słupczyński