Kto odpowiada za uszkodzoną kartę płatniczą?

2014-02-07 07:00:00

Karty płatnicze są przez nas używane praktycznie na każdym kroku. Częste korzystanie z karty oznacza jednak, że się ona powoli zużywa. Jeśli już dojdzie do jej uszkodzenia, to kto za to odpowiada?

Osoby, które robią zakupy przy użyciu karty płatniczej, wiedzą dobrze, że z czasem taka karta nie tylko się brudzi, ale także niektóre jej elementy, takie jak podpis czy kod bezpieczeństwa CVC/CVV się ścierają. Uszkodzenia kart mogą być też inne, wynikać np. z pęknięcia czy też naderwania części plastiku. Karta może być uszkodzona w sposób nie zakłócający jej normalnego działania oraz w sposób uniemożliwiający dalsze korzystanie z niej. Karta płatnicza uszkodzona to w tym drugim przypadku poważny problem, ponieważ w najmniej spodziewanym momencie może przestać działać. Jeśli zauważymy jakieś uszkodzenia, to musimy natychmiast udać się do banku i to zgłosić. W takiej sytuacji pojawia się jednak pytanie, kto za uszkodzenia odpowiada?

Sprawdź też: Bankomat zatrzymał kartę? Poznaj instrukcje postępowania

Jak to w życiu bywa, wszystko zależy od sytuacji. To, jak zostanie zinterpretowane uszkodzenie, jest kwestią interpretacji przyczyny uszkodzenia instrumentu płatniczego przez bank, który równie dobrze może osądzić, że karta uległa uszkodzeniu z powodu zbyt intensywnego użytkowania.

Jeśli zauważymy poważne uszkodzenie karty, powinniśmy zgłosić się do banku z wnioskiem o wydanie nowej. Oczywiście zazwyczaj oznacza to, że za nową kartę będziemy musieli zapłacić. Czy jest jednak możliwa sytuacja, w której karta płatnicza uszkodzona staje się odpowiedzialnością banku? Tak. Ma ona miejsce wtedy, kiedy klient złoży reklamację, w której dokładnie określi powód wymiany karty. Właściciel "plastiku" powinien przy okazji zasugerować odstąpienie od opłaty za wymianę instrumentu płatniczego, do czego bank po rozpatrzeniu sprawy może się przychylić. Musimy jednak pamiętać, że takie reklamacje mogą dotyczyć tylko wad własnych karty, a nie sytuacji, kiedy nasze bezpośrednie działanie doprowadziło do uszkodzenia (np. gdy karta złamała się, kiedy próbowaliśmy jej użyć niezgodnie z jej przeznaczeniem).

Sprawdź też: Dlaczego bankomat wyrzuca kartę?

Podsumowując, uszkodzona karta płatnicza to problem, który z którym może zetknąć się wiele osób. W większości przypadków odpowiedzialność za uszkodzenia ponosi użytkownik. Mogą one wynikać albo z faktu zbyt intensywnego używania karty, albo po prostu ze złego obchodzenia się z nią (złamanie jej, zalanie napojem). Nie można jednak wykluczyć możliwości, kiedy to powody uszkodzenia karty płatniczej leżą po stronie banku. Mogą one sprowadzać się np. do wydania karty, która była od samego początku wadliwa. Każda sytuacja zaistnienia uszkodzenia karty powinna być rozpatrywana indywidualnie i dlatego powinniśmy skontaktować się z bankiem, aby dokładnie wyjaśnić przyczyny zniszczenia "plastiku" i ustalić, kto ponosi za to odpowiedzialność. Do takiego postępowania zachęcają również same banki.  

Ilona Maciejuk