Co zrobić, gdy bankomat wciągnie kartę?

2014-01-03 10:00:00

Korzystanie z bankomatu jest czynnością rutynową, wykonywaną przez nas automatycznie. Zdarza się jednak, że bankomat spłata nam figla i nie odda karty, którą do niego włożyliśmy. Najczęściej wpadamy wtedy w panikę. Zamiast snuć czarne wizje, warto zapoznać się z prostymi zasadami postępowania w takiej sytuacji.

Większość osób posiadających rachunek osobisty w banku posługuje się także kartą płatniczą, dzięki której może sobie pozwolić na transakcje bezgotówkowe oraz wypłaty środków z bankomatu. Karta zwalnia nas z konieczności noszenia przy sobie większej gotówki. Staje się jednak problemem w przypadku, gdy odmówi nam posłuszeństwa. Może to nastąpić w skutek jej zniszczenia, kradzieży lub awarii bankomatu. Co zrobić w takiej sytuacji?

Sprawdź też: Czy przechowywanie karty zbliżeniowej blisko telefonu spowoduje jej uszkodzenie?

W momencie, kiedy mamy do czynienia z niesprawnym bankomatem, który odmawia oddania karty, a awaria nastąpiła w placówce bankowej, nasza sytuacja jest dość komfortowa. Od ręki możemy odzyskać kartę lub przynajmniej dowiedzieć się, w jaki dzień będzie ona możliwa do odbioru. Jeżeli analogiczna sytuacja przydarzy się nam przy bankomacie wolno stojącym, należącym do prywatnego operatora, operacja odzyskania karty będzie nas kosztowała więcej wysiłku i wymagała poświęcenia nieco czasu.

Gdy bankomat odmówi zwrotu włożonej karty w pierwszej kolejności należy zatelefonować pod numer infolinii, który znajduje się na urządzeniu. Najlepiej jest zrobić to od razu. Dobrze wiedzieć, że nie powinniśmy odchodzić z miejsca zdarzenia, bo istnieje ryzyko, że karta może zostać zwrócona osobie, która skorzysta z bankomatu po naszym odejściu. Teoretycznie, zatrzymane przez bankomat karty powinny być bezpieczne, pozostając w urządzeniach do momentu wyjęcia ich przez technika obsługującego bankomat. Prawda jest jednak taka, że nigdy nie mamy pewności, czy karta nie trafi w niepowołane ręce oraz czy nie zostanie za jej pośrednictwem dokonana jakakolwiek transakcja. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem niezwłoczne zastrzeżenie karty. Jeżeli tego nie zrobimy, odpowiedzialność za wykonane płatności może spaść na nas.

Sprawdź też: 6 mitów na temat kart zbliżeniowych

W momencie kiedy bankomat zatrzyma naszą kartę, warto jak najszybciej sprawdzić stan środków na koncie. Jeżeli z rachunku została pobrana pewna kwota, a my jej fizycznie nie otrzymaliśmy, powinniśmy od razu poinformować o tym bank. To, w jaki sposób zostanie rozpatrzona sprawa, zależy wyłącznie od polityki danej instytucji, choć często fakt, że środki z bankomatu nie zostały przez nas pobrane, można udowodnić.

Emilia Kasińska