Z kartą na sportowo, ale nie koniecznie fair play

2008-04-15 00:00:00

MasterCard kusi biletami na Euro 2008 i finał Ligii Mistrzów, a Visa Olimpiadą. Niewiele osób wygra, ale banki się obłowią.

Kilka biletów na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2008 roku, Igrzyska Olimpijskie w Pekinie lub finał Ligi Mistrzów wystarczy, aby banki przyciągnęły kolejnych użytkowników kart kredytowych. Nagród jest niewiele, więc obciążeniem finansowym dla bankowego budżetu nie będą (np. w Millennium wartość puli nagród wynosi 177 782 zł), a korzyści mogą być olbrzymie. Kiedy szaleństwa sportowe miną, klienci z kartami pozostaną. Będą za nie płacić, spłacać przeterminowane zadłużenia, bo coraz chętniej nie spłacają karcianego długu w terminie, a bankowa kasa będzie pęcznieć. Dla banków mistrzostwa i igrzyska olimpijskie mogą stać się żyłą złota. Nic dziwnego, że coraz więcej instytucji wydaje okolicznościowe karty, organizuje konkursy i czasowe promocje.

Bilety lub czapeczka
Do grona banków kuszących biletami na mecze Euro 2008  dołączył niedawno Santander Consumer Bank.  Aby wygrać jeden z czterech biletów na półfinał mistrzostw lub jeden z gadżetów, wystarczy płacić za zakupy kartami Silver lub Standard wydanymi przez Santandera. I to płacić jak najczęściej. Bilety, plecak MasterCard, piłkę futbolową Adidas i czapkę z logo MasterCard wygrają bowiem cztery osoby, które przeprowadzą najwięcej transakcji do 20 kwietnia. Czasu pozostało więc niewiele, ale to nie koniec atrakcji. 21 kwietnia rozpocznie się druga część promocji, która potrwa do 21 maja br. Tym razem do wygrania będzie 600 zestawów składających się z piłki, czapki i plecaka, 250 zestawów złożonych z czapki i plecaka oraz 250 czapek. Szanse na wygraną mają wszyscy użytkownicy kart z logo Santander Consumer Banku. Wystarczy kartami płacić za zakupy i rejestrować transakcje.
Opłata za kartę standard wynosi 45 zł, za srebrną 60 zł. Opłata nie zostanie pobrana, jeśli przeprowadzi się minimum trzy transakcje bezgotówkowe w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy. Wysokie są natomiast opłaty za wypłacanie gotówki z bankomatu: 5 zł z bankomatów BZ WBK i 3 proc., minimum 7 zł w innych. Płatne są też ubezpieczenia.

Euro 2008 wciąż na topie
Konkursy trwają nadal również w innych bankach. Można się np. zarejestrować w internetowym serwisie „Traf na UEFA EURO 2008” na stronie uefaeuro2008.bzwbk.pl utworzonej przez Bank Zachodni BZ WBK, a później płacić kartami tego banku i rejestrować transakcje. Konkurs rozgrywany jest w trzech edycjach - marcowa już się skończyła, ale pozostała, kwietniowa i majowa.
Za każdą płatność o wartości powyżej 10 zł, 5 euro, 5 funtów brytyjskich lub 5 dolarów uczestnik konkursu otrzymuje 10 punktów. Czterech uczestników, którzy zbiorą największą liczbę punktów w każdej edycji, otrzyma podwójne bilety na mecze Euro 2008 oraz karty pre-paid Maestro PayPass doładowane 2 tys. zł. Pozostali uczestnicy konkursu mają szansę na wygranie gadżetów związanych ze zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej: zegarków, toreb, bluz i piłek z logo UEFA Euro 2008.
Liczbę punktów można też zwiększać (i wygrywać dodatkowe nagrody)  poprzez udział w zabawach, konkursach, typowaniu meczów w serwisie „Traf na UEFA EURO 2008”.

Szansa na ćwierćfinał
Zdobycie biletów na mecz ćwierćfinałowy, który odbędzie się w 19 czerwca 2008 roku mają posiadacze Nordea MasterCard Aspiracje lub Nordea MasterCard Bomi. Tym razem trzeba  do 27 kwietnia 2008 roku przeprowadzić najwięcej transakcji bezgotówkowych. Za każdą operację o wartości co najmniej 50 zł otrzymuje się jeden punkt. Zwyciężą cztery osoby, które przeprowadzą najwięcej transakcji i zgromadzą najwyższą liczbę punktów. Nagrodami są cztery dwuosobowe zaproszenia na mecz, zestawy kibica składające się z bluzy, czapki i oficjalnej piłki nożnej Mistrzostw Europy UEFA EURO2008.
Kartę Nordea MasterCard Aspiracje i Nordea MasterCard Bomi mogą otrzymać osoby, których miesięczne dochody wynoszą minimum 1 tys. zł (MasterCard Standard) lub 5 tys. zł (MasterCard Gold).

Na mecz z Austrią
W banku Millennium można wygrać jeden z pięciu podwójnych biletów na mecz UEFA EURO 2008 Polska-Austria, który odbędzie się 12 czerwca. Bank opłaci podróż i zakwaterowanie.
W losowaniu nagrody wezmą udział transakcje zawarte między 15 a 30 kwietnia. Do rozlosowania są również trzy telewizory LCD dla osób, które będą płaciły kartami między 1 a 15 maja i 2,4 tys. gadżetów: 800 piłek Adidas za transakcje zawarte między 15 marca a 15 kwietnia, 800 zestawów koszulek za transakcje przeprowadzone między 16 kwietnia a 15 maja, 800 plecaków za transakcje zawarte między 16 maja a 15 czerwca 2008 roku.
Osoby, które złożą wniosek o wydanie nowej karty, dostaną czapki z logo UEFA EURO 2008 i MasterCard.
Roczna opłata za obsługę karty Millennium MasterCard wynosi 65 zł rocznie, a za Millennium MasterCard Gold 200 zł. W ramach programu Płacę i Zyskuję opłata może być obniżona lub zniesiona. Trzeba jednak bardzo aktywnie karty używać, np. żeby nie zapłacić, należy zawrzeć w ciągu ostatnich 12 miesięcy transakcje kartą standardową o wartości łącznej 12 tys. zł, a kartą złotą 30 tys. zł. W pierwszym roku użytkowania karty o zniżkach nie ma więc mowy. Można natomiast liczyć na obniżone oprocentowanie, ale tylko przez pierwsze trzy miesiące.

Karta na pamiątkę
Niewiele wprawdzie osób ma szanse na zdobycie biletów na mecze, ale największym zapaleńcom pozostaną na pamiątkę karty wydawane z logo UEFA EURO2008. Można składać o nie wnioski nie tylko w Millennium, ale i w BZ WBK, Dominet Banku, Banku BPH lub w Raiffeisen Banku.
W BZ WBK wnioski o karty debetowe i kredytowe Maestro oraz MasterCard z wizerunkiem UEFA EURO 2008  można składać do 30 czerwca br. Aby otrzymać Kartę Kredytową MasterCard Silver, wystarczy mieć 750 zł netto miesięcznego dochodu. Karta wyposażona jest w chip, który zabezpiecza przed skopiowaniem danych zapisanych na karcie. Okres bezodsetkowy trwa 54 dni. Z kartą oferowany jest również bezpłatny pakiet ubezpieczeń Bezpieczne Pieniądze. Za ubezpieczenie karty Maestro BZ WBK trzeba natomiast zapłacić 2 zł miesięcznie.
Kartę kredytową MasterCard Euro 2008 wprowadził również do sprzedaży Dominet Bank. Minimalny dochód uprawniający do ubiegania się o kartę wynosi nawet mniej niż w BZ WBK, bo 700 zł netto, a okres bezodsetkowy trwa aż 61 dni.

Kredyt na 116 dni
Specjalne karty MasterCard UEFA EURO 2008 wydał również Raiffeisen Bank Polska i Bank BPH. Użytkownicy karty Raiffeisena, którzy przeprowadzą najwięcej transakcji do 30 kwietnia mają szanse wygrać podwójne bilety na mecze ćwierćfinałowe i półfinałowe, które będą rozgrywane w Austrii i Szwajcarii. Raiffeisen przygotował też ponad 300 gadżetów związanych z EURO 2008. Na nowych klientów, którzy złożą wniosek o kartę MasterCard UEFA EURO 2008 przez Internet, czeka natomiast 200 oficjalnych toreb sportowych UEFA EURO 2008. Opłata za MasterCard UEFA EURO 2008 wynosi 25 zł rocznie, a okres bezodsetkowy trwa 54 dni.
Z kartą wydaną przez  BPH MasterCard® UEFA EURO 2008, która również bierze udział w promocji, można wyjechać na mecz Polska-Chorwacja, zaplanowany na 16 czerwca 2008 roku. Bank BPH również otworzy kram z czapeczkami, plecakami i piłkami. Otrzyma je 150 osób. Kartę mogą otrzymać klienci występujący o srebrne karty kredytowe. Wydanie pierwszej karty do nowego rachunku jest bezpłatne.

Kuszenie olimpiadą…
MasterCard kusi klientów banków biletami na mecze Euro 2008, a Visa właśnie zaczyna wykorzystywać Igrzyska Olimpijskie. Wśród klientów, którzy zarejestrują przeprowadzone transakcje opłacone kartami Visa do 31 maja 2008 roku rozlosowanych zostanie pięć nagród głównych - wyjazd z osobą towarzyszącą na Igrzyska Olimpijskie w Pekinie z zakwaterowaniem w 5-gwiazdkowym hotelu. Warunkiem odebrania nagrody jest posiadanie  dokumentów uprawniających do przekraczania granic. Można też będzie wylosować nagrodę dodatkową - jeden z 20 telewizorów plazmowych Panasonic lub jeden ze stu aparatów cyfrowych firmy Kodak. W losowaniu telewizorów wezmą udział transakcje zarejestrowane  między 1 czerwca a 21 lipca 2008 roku, ale zawarte do 13 lipca. 
Wśród niecierpliwych co tydzień będą losowane zestawy gier Visa. Nagradzane będzie również 10 osób, które zgłoszą najwięcej przeprowadzonych transakcji. Na razie nową promocję nagłaśnia ING Bank Śląski.

…i piłką nożną
PKO Bank Polski promuje natomiast swoje złote i platynowe karty. Wnioski o nie można składać do 30 kwietnia. Bank zapewnia, że karty będą wydawane bez opłat. Osoby, które wystąpią o przyznanie im karty wezmą udział w konkursie. Warunkiem uczestnictwa jest wymyślenie i nadesłanie propozycji zawołania dopingującego Polaków na meczach UEFA Euro 2008. Nagrodą główną będzie dwuosobowy pakiet "OLD CHAMPION - NEW CHAMPION", czyli wyjazd na pierwszy mecz Grecji oraz na mecz finałowy. Nagrodami dodatkowymi są trzy jednoosobowe wyjazdy na mecz otwarcia UEFA EURO 2008 i 200 dwuosobowych zaproszeń na transmisję wybranego meczu. Jest to też jedna z nielicznych promocji, której laureaci nie będą musieli płacić podatku dochodowego od nagrody. Bank pokryje roszczenia fiskusa za nich.

Kolekcja kibica
Wielbiciele piłki nożnej, niezależnie od panujących wszędzie czasowych promocji, mogą być usatysfakcjonowani kolekcją kart partnerskich wydawanych przez Dominet Bank. Znajdą tam coś dla siebie fani niejednego klubu piłkarskiego. Legia Warszawa, Wisła Kraków, a może Widzew Łódź czy Ruch Chorzów? Swoich reprezentantów mają również mniejsze kluby piłkarskie. Kibice mogą być więc w pełni zadowoleni. A jak ktoś woli koszykówkę lub siatkówkę też może wyrobić sobie Visę z odpowiednim logo. „Swoją” kartę mogą mieć nawet wielbiciele żużla. I to nie tylko w Dominet Banku. Na początku kwietnia br. partnerską kartę kredytową z Klubem Sportowym Toruń UNIBAX wprowadził Bank Spółdzielczy w Toruniu. To odpowiedź na zainteresowanie żużlem mieszkańców Torunia, w którym każdy mecz ligowy ogląda na żywo prawie 20 tysięcy kibiców. Korzystanie z kart partnerskich (co-brandowych), wydawanych wspólnie z klubami sportowymi to jednak zupełnie inna bajka. Ich podstawową zaletą dla kibiców jest możliwość wspierania ulubionych klubów. Część dochodów banku, pobieranych za wydawanie i użytkowanie kart, jest bowiem do niego przekazywana. Każdy kibic płacący kartami partnerskimi wydawanymi wspólnie z klubami w jakimś stopniu jest sponsorem swojej ulubionej drużyny. I nikt go na to nie naciąga - ani konkursem, ani promocją.

Ewa Bednarz
Comperia.pl

EURO 2008 W PROMOCJACH KART PŁATNICZYCH

Bank

Czas trwania promocji

Nagrody

Santander

20.04.2008

4 bilety na mecz półfinałowy z kompletem gadżetów piłkarskich (plecak, czapeczka i piłka Adidas)

 

21.05.2008

600 zestawów (piłka, czapka, plecak), 250 zestawów (czapka, plecak), 250 czapek

BZ WBK

30.05.2008

4 dwuosobowe bilety na mecz rozgrywany w ramach UEFA EURO 2008 wraz z Kartą Maestro PayPass wydawaną przez BZ WBK doładowaną 2 tys. zł; gadżety: zegarki, torby, bluzy i piłki z logo UEFA Euro 2008

Nordea Bank

27.04.2008

4 dwuosobowe bilety na mecz ćwierćfinałowy, zestawy kibica UEFA Euro 2008 składające się z bluzy, czapki, i oficjalnej piłki nożnej

Millennium

15.06.2008

5 dwuosobowych biletów na mecz UEFA Euro 2008 Polska-Austria, 3 telewizory LCD, 800 piłek Adidas, 800 koszulek, 800 plecaków

Raiffeisen Bank

30.04.2008

2 dwuosobowe bilety na mecz ćwierćfinałowy, 2 dwuosobowe bilety na mecz półfinałowy, 300 gadżetów związanych z EURO 2008; 80 piłek, 80 ręczników, 80 maskotek, 80 plecaków, 200 oficjalnych toreb sportowych UEFA EURO 2008

Bank BPH

29.04.2008

1 bilet na mecz UEFA EURO 2008 Polska-Chorwacja, po 50 piłek MasterCard UEFA EURO 2008, plecaków i czapek

PKO BP

30.04.2008

1 dwuosobowy bilet na pierwszy mecz i mecz finałowy, 3 jednoosobowe wyjazdy na mecz otwarcia, 200 dwuosobowych zaproszeń na wybrany mecz podczas eventu zorganizowanego przez PKO BP

Ekspert Comperia.pl

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam