06.12.2011, 10:25

Wystarczy zbliżyć kartę… czyli o tym, jak banki promują płatności zbliżeniowe

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

Coraz więcej instytucji finansowych, mających w swej ofercie karty płatnicze, nakłania klientów do wymiany zwykłych plastików na takie, które umożliwiają płatności zbliżeniowe. Jakich sposobów imają się bankierzy? Ile wynoszą koszty takiej usługi w poszczególnych bankach? Analityk porównywarki finansowej Comperia.pl przyjrzał się technologii zbliżeniowej od strony opłat, czyli tak naprawdę – Waszych pieniędzy.

Moda na karty zbliżeniowe trwa w najlepsze. Jeśli masz taki plastik, a sklep odpowiedni terminal płatniczy, to możesz szybciej niż kiedyś zapłacić za drobne zakupy (do kwoty 50 zł)- wystarczy, że zbliżysz kartę na odległość kilku centymetrów do czytnika.

Do niedawna płacenie kartą płatniczą w sklepie wiązało się z koniecznością wpisania PIN-u lub złożenia podpisu na paragonie. Od kilkunastu miesięcy liczba punktów handlowo-usługowych, gdzie można dokonać płatności kartą zbliżeniową, nieustannie rośnie, natomiast poszczególne banki:

• sukcesywnie wymieniają swoje dotychczasowe karty płatnicze (głównie debetowe, ale także kredytowe) na takie, które posiadają funkcję zbliżeniową.
• namawiają do rozliczeń bezgotówkowych także przy okazji transakcji o małych wartościach.
• popularyzują tzw. kulturę łatwych zakupów – po co się szukać bankomatu przez pójściem do sklepu, czekać na wydanie reszty, nosić w portfelu drobne lub gotówkę i odliczać należne sumy? Przecież nie ma takiej potrzeby, jeśli masz wygodną do noszenia i nic nie ważącą kartę, dzięki której dysponujesz w każdej chwili całym swoim majątkiem w płynnej postaci (zgromadzonym na koncie w banku).

Analitycy Comperii zbadali koszty płacenia kartami debetowymi z technologią zbliżeniową w czołowych polskich bankach, które to umożliwiają. Fakt, że niektóre banki uzależniają swoje opłaty i prowizje od miesięcznie wydawanych w formie bezgotówkowej kwot, sprawił, że byliśmy zmuszeni przyjąć określone założenia, aby owe koszty wyliczyć.

Przyjęte przez nas założenia pozwalają szerokiemu gronu czytelników postawić się na miejscu typowego klienta banku – osoby w średnim wieku (pow. 30 lat) o przeciętnych zarobkach, której wynagrodzenie nie koniecznie wpływa na konto prowadzone przez daną instytucję. Owe założenia to:

• w miesiącu kalendarzowym rozliczone przez bank transakcje bezgotówkowe mają wartość 250 zł.
• klient utrzymuje stałe saldo na rachunku bankowym – 1 tys. zł
• operacje, jakich dokonuje to zlecenia stałe (1 wewn. i 1 zewn.) oraz przelewy internetowe (również w proporcji 1+1)
• wypłaty gotówki z bankomatów: 3 z własnego i 1 z obcego.

Wyniki tej analizy zostały przedstawione w poniższym zestawieniu:

Koszty kart zbliżeniowych w większości banków działających na terenie Polski
 
Bank
Nazwa karty
Najtańsze konto osobiste pozwalające na korzystanie z technologii zbliżeniowej
Koszty rachunku bankowego
Opłaty startowe za kartę zbliżeniową
Miesięczna opłata za korzystanie z karty
 
 
Bank Pocztowy
Visa electron (z technologią PayWave)
Pocztowe Konto Standard
4 PLN
0 PLN
4 PLN
 
Multibank
Debit MasterCard PayPass lub Visa PayWave
MultiKonto Ja taryfa Active
14,50 PLN
0 PLN
5 PLN
 
Getin Bank
MasterCard PayPass
Konto optymalne*
0 PLN
0 PLN
0 PLN
 
MasterCard PayPass
Konto uniwersalne Plus
5 PLN
0 PLN
0 PLN
 
Alior Bank
Debit MasterCard PayPass lub World Debit MasterCard PayPass
Konto osobiste
5 PLN
0 PLN
9 PLN***
 
mBank
MasterCard Debit PayPass
ekonto
7 PLN
0 PLN
2 PLN
 
MasterCard Debit Brelok PayPass
ekonto
7 PLN
za wydanie - 39 PLN za aktywację - 2 PLN
2 PLN
 
Nordea Bank
Visa Electron PayWave
konto Nordea
10,70 PLN
0 PLN
1,5 PLN
 
PKO Ekspress (z technologią PayWave)
Konto za Zero
14,90 PLN
0 PLN
3,5 PLN
 
Invest-Bank
Maestro PayPass EMV
Invest-Konto Lider
7,80 PLN
0 PLN
2 PLN
 
DnB Nord
Visa PayWave
Pakiet Klassikk
14,50 PLN
0 PLN
0 PLN
 
Citi Handlowy
Karta Debetowa Citibank
CitiOne Direct
5 PLN
0 PLN
0 PLN
 
ING Bank Śląski
Debit MasterCard PayPass lub Visa PayWave
Konto z Lwem Direct
7 PLN
0 PLN
0 PLN
 
Pekao SA
Debit MasterCard PayPass
Eurokonto Net
12,18 PLN
0 PLN
3,98 PLN
 
BZ WBK
Visa na Obcasach
Konto na Obcasach
2 PLN
0 PLN
3 PLN
 
BOŚ Bank
Debit MasterCard PayPass
e-konto
6 PLN
0 PLN
0 PLN**
 
Millennium Bank
Millennium Maestro PayPass
Konto Internetowe
8 PLN
0 PLN
0 PLN
 
BPH
Visa PayWave
Sez@m Direct
6,98 PLN
0 PLN
3 PLN
 
Raiffeisen Bank
MasterCard Class&Club
Konto Osobiste Premium
49,99 PLN
0 PLN
0 PLN
 
*konto oferowane przez Open Finance, a obsługiwane przez Getin Bank; **Opłata w pierwszym roku wynosi 0 PLN, w kolejnych latach 20 PLN rocznie; ***gdy wynagrodzenie wpływa do innego banku
 
źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl
 

Jak poszczególne banki starają się promować karty zbliżeniowe?

Wszystkie banki zwracają uwagę na łatwość korzystania i dużą funkcjonalność kart zbliżeniowych. Informują o korzyściach, jakie dotyczą użytkowników takich plastików. Niektóre z nich (jak np. Pekao SA poświęciły im specjalne witryny internetowe, z których można dowiedzieć się m.in. co to jest karta zbliżenia i jak ją otrzymać, gdzie można nią płacić) niemal wszystkie bank przekonują, że płacenie taką kartą jest bezpieczne, a większość dodatkowo wyjaśnia dlaczego.

Najciekawszą propozycję dotyczącą technologii zbliżeniowej jest mPykacz, o którym więcej można przeczytać tutaj. Podobny gadżet znalazł się wcześniej w ofercie BZ WBK, który swoim klientom oferował także zegarek z taką funkcją. Inne banki w celu popularyzacji technologii zbliżeniowych organizowały konkursy z nagrodami (Multibank) lub fundowały klientom zniżki (np. Inteligo, Citi Handlowy).

Każdy z banków – jak tylko potrafi – stara się nakłaniać ludzi do kart zbliżeniowych, ale, z punktu widzenia finansów osobistych, uleganie takiej modzie bywa niekorzystne, czego potwierdzenie można znaleźć w powyższej tabeli. W niektórych bankach chęć posługiwania się kartą zbliżeniową wiąże się z niemałymi opłatami za użytkowanie konta. A w dzisiejszych czasach rachunek bankowy powinien być zakładany w przeciwnym celu tj. aby generował dodatkowy przychód.


Paweł Puchalski
Comperia.pl

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (06.12.2011).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
Ekspert Comperia.pl
2736 artykułów -

zobacz inne artykuły tego autora