25.11.2011, 13:45

Sektor bankowy ma się dobrze

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

W ostatnich dniach w sektorze bankowym dużo się dzieje. Od jakiegoś czasu jest o nim głośno w mediach, co ma związek zarówno z kryzysem w krajach Eurolandu, jak i nowościami na krajowym podwórku. Eksperci porównywarki finansowej przedstawiają ogólną sytuację na rynku usług bankowych.

„Co tam Panie w bankowości słychać?”

Gdyby chcieć odpowiedzieć na to pytanie pół żartem, pół serio to należałoby powiedzieć: „Polskie banki trzymają się dobrze”. Z jednej strony agencje ratingowe obniżają ocenę perspektywy dla naszego systemu bankowego i niektórych naprawdę wielkich instytucji finansowych, z drugiej zaś mamy twarde dane pokazujące, że podmioty bankowe działające na terenie Polski mają duże zyski.

Jak duże? Zwykłego Kowalskiego konkretne kwoty mogą przyprawić o zawrót głowy, ale dla analityków finansowych bardziej wymowne są wskaźniki, ot choćby takie, jak ten mówiący, że w pierwszych 9 miesiącach bieżącego roku zysk polskich banków wyniósł mniej więcej tyle, ile w całym 2010 r. Zatem kondycja finansowa tego sektora gospodarki jest bardzo dobra, a jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, że krajowe instytucje finansowe nie miały obligacji greckich i nie dotyczy ich bezpośrednio kryzys, o jakim raz po raz słychać w strefie euro.

Jednocześnie na naszym rynku bankowym wiele się zmienia- jedni gracze przejmują innych (Raiffeisen Bank, który kupił Polbank), drudzy zmieniają branding (Credit Agricole w miejsce Lukas Bank, Get Bank zamiast Allianz Banku), a jeszcze inni (Bank Gospodarki Żywnościowej) uruchamiają kolejne internetowe platformy bankowe (BGŻOptima).

Krótko mówiąc, konkurencja między bankami rośnie, a co za tym idzie, zwiększają się także możliwości oferowane klientom. Przykładowo wspomniana już BGŻOptima kusi wysokim oprocentowaniem depozytów, co wymusza na innych uczestnikach rynku odniesienie się do tej propozycji.

O czym jeszcze powinni wiedzieć klienci?

Obecna sytuacja na rynku bankowym, jeśli chodzi o opłaty związane z bieżącą obsługą klientów, wydaje się być w miarę stabilna. Większość instytucji nie zmienia drastycznie swoich dotychczasowych tabeli opłat i prowizji. Owszem, część banków zapowiedziała bądź już wprowadziła zmiany w swoich taryfach, jednak trend ten, jak na razie, nie przybrał na sile.

Należy pamiętać, że rynek bankowy charakteryzuje się coraz mocniejszą konkurencją, a więc podwyżki dla dotychczasowych klientów w danej instytucji mogą spowodować, że poszukają oni tańszej alternatywy. W związku z tym banki na pewno będą bardzo ostrożne w tej materii. Wiadomo bowiem, że znacznie trudniej pozyskać nowego klienta niż zachować stan posiadania.

W kwestii ewentualnych podwyżek opłat, to bardziej należy się spodziewać wzrostu opłat związanych z tradycyjnym wykonywaniem operacji w placówce bankowej. Dziś banki odchodzą od tego modelu obsługi, nakładając konieczność dokonywania najprostszych transakcji na barki klienta. Dynamicznie rozwijająca się bankowość internetowa jest tego najlepszym dowodem.

Banki internetowe w Polsce - listopad 2011 r.
Bank
Liczba placówek na terenie Polski
Oddział internetowy
strona www
debiut na rynku
Specjalność
BGŻ
325
BGŻ Optima
bgzoptima.pl
17 listopada 2011 r.
depozyty
Grupa BRE
45
mBank
mbank.pl
26 listopada 2000 r.
konta, kredyty
1201
Inteligo
inteligo.pl
2 maja 2001 r.
konta
Getin Noble Bank
220
Getin Online
getinonline.pl
24 października 2010 r.
depozyty
Wielkopolski Bank Spółdzielczy
65
NeoBank
neobank.pl
18 listopada 2008 r.
depozyty, kredyty
Volkswagen Bank Polska
Brak
Volkswagen Bank Direct*
vwbank.pl
2 kwietnia 2001 r.
konta
Toyota Bank Polska
Brak
Toyota Bank*
toyotabank.pl
20 marca 2007 r.
konta
Zarówno Toyota Bank Polska, jak i Volkswagen Bank Polska nie mają w Polsce tradycyjnych oddziałów - a dostępu do ich usług odbywa się poprzez bankowość internetową oraz infolinię.
źródło: porównywarka finansowa Comperia.pl

Bankowość kosztuje

Na wyższe koszty „ubankowienia” mogą być także narażone osoby, które nie są zbyt aktywne w użytkowaniu produktów bankowych. Dobrym przykładem w tym względzie jest chociażby opłata za użytkowanie karty debetowej, którą banki pobierają przy braku dokonywania nią przez klienta określonej liczby transakcji bezgotówkowych.

Kolejna sprawa to ubezpieczenia. Już od dawna banki proponują swoim klientom szerokie pakiety ubezpieczeń służące zaspokojeniu ich potrzeb w zakresie bezpieczeństwa. Mowa o nie tylko ubezpieczeniu karty na wypadek kradzieży, ale np. ubezpieczeniu na wypadek utraty pracy, czy też nieprzewidzianych zdarzeń losowych (np. poważnej choroby).

Rosnące składki naliczane przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe stanowią istotną przesłankę dla wzrostu tego typu polis. W konsekwencji klient będzie musiał ponosić wyższe koszty w swoim banku w zamian za objęcie go tego rodzaju ochroną.

Na podwyżki opłat bankowych mogą sobie pozwolić instytucje finansowe działające na rynku już od dłuższego czasu, bowiem posiadana przez nie baza klientów w pełni zabezpiecza ich bieżącą działalność. Nieco inaczej sytuacja wygląda wśród nowych i mniejszych podmiotów. Wchodząc na rynek lub przymierzając się do ekspansji na nim, muszą mieć tak przygotowaną ofertę, aby zachęcała ona potencjalnych klientów do skorzystania z ich usług.


Jacek Kasperczyk
Paweł Puchalski
Comperia.pl

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (25.11.2011).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
Ekspert Comperia.pl
2736 artykułów -

zobacz inne artykuły tego autora