Sprawdź, ile wyniesie Cię miesięczna rata za leasing auta w wiodących firmach leasingowych w Polsce. Podaj wartość samochodu i wybrany okres spłaty, a otrzymasz zestawienie najkorzystniejszych ofert z wyszczególnionymi głównymi kosztami: opłatą wstępną, czynszem i opłatą za wykup pojazdu.

Leasing samochodów osobowych

Porównaj wszystkie oferty leasingu w jednym miejscu

LeasingLeasing samochodów osobowychLeasing samochodów ciężarowychLeasing maszyn i urządzeń
Comperia Doradca Leasing
Leasing z Comperia Doradca

Wybieramy leasing

Skontaktuj się z doradcą, który wybierze dla Ciebie najlepszą ofertę.

  • Za dużo ofert?
  • Jak wybrać dobrą ofertę?

Oferta sponsorowana

Sprawdź
Porównaj produkty
Znaleźliśmy dla Ciebie 4 oferty
Sortowanie:
WeźLeasing.pl
Leasing (nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5t)
Wykup: 19% Czynsz: 2,81% Suma opłat: 106,53%

Rata miesięczna: 844,18 zł

Europejski Fundusz Leasingowy SA
Europejski Fundusz Leasingowy SA - oferta (nowe samochody osobowe i dostawcze)
Wykup: 19% Czynsz: 2,82% Suma opłat: 106,68%

Rata miesięczna: 846 zł

Europejski Fundusz Leasingowy SA
Europejski Fundusz Leasingowy SA - oferta (używane samochody osobowe i dostawcze)
Wykup: 19% Czynsz: 2,82% Suma opłat: 106,68%

Rata miesięczna: 846 zł

WeźLeasing.pl
Leasing (używane samochody osobowe i dostawcze do 3,5t)
Wykup: 19% Czynsz: 2,84% Suma opłat: 107,05%

Rata miesięczna: 850,68 zł

Legenda:Ocena danego banku na podstawie średniej ocen zebranej od naszych klientów

Leasing samochodów osobowych

Samochody osobowe są najczęstszym przedmiotem umów leasingowych. Auta mogą być nabywane w ramach jednego z dwóch rodzajów leasingu: operacyjnego i finansowego. To, która z tych form będzie korzystniejsza, zależy od specyfiki działalności leasingobiorcy.

Na czym polega leasing pojazdów?

Jeśli przedsiębiorca (lub konsument) chce wziąć auto w leasing, wystarczy, że po wybraniu modelu wskaże go leasingobiorcy. Ten wykupi pojazd od dostawcy (np. dealera samochodowego) i przekaże do dyspozycji leasingobiorcy na wskazany w umowie okres. Po upływie tego terminu leasingobiorca ma prawo wykupić auto na zasadach określonych w umowie.

Wśród osób prowadzących własną działalność gospodarczą większą popularnością cieszy się leasing operacyjny, który zapewnia korzyści podatkowe w krótszym okresie i pozwala rozłożyć płatność VAT-u w czasie. Leasing finansowy jest z kolei chętnie stosowany przez firmy niebędące płatnikami VAT.

Rodzaje leasingu: operacyjny i finansowy

W leasingu operacyjnym do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorca zaliczy:

  • opłatę wstępną,
  • całą ratę leasingową (część kapitałową i odsetki),
  • koszty użytkowania samochodu.

Pod względem podatkowym leasing operacyjny traktowany jest jako usługa, dlatego podatek VAT odprowadzany jest wraz z każdą ratą. Wysokość podatku wynosi zawsze 23%, niezależnie od tego, jaką stawką jest opodatkowany przedmiot umowy.

Za koszt podatkowy w leasingu finansowym uznawane są:

  • odpisy amortyzacyjne,
  • część odsetkowa raty leasingowej,
  • koszty użytkowania przedmiotu umowy.

Leasing finansowy traktowany jest pod względem podatkowym jako dostawa towarów, dlatego VAT płacony jest jednorazowo (w całości) wraz z pierwszą ratą leasingową. Wysokość podatku jest zawsze równa stawce VAT, jaką obłożony jest przedmiot umowy. Leasing finansowy jest popularny wśród przedsiębiorców, którzy nie są płatnikami VAT.

Leasing z wykupem

Główne koszty ponoszone przez leasingobiorcę to jednorazowa opłata wstępna (czynsz inicjalny), raty leasingowe (płatne co miesiąc) i jednorazowa opłata za wykup pojazdu. Konstrukcja leasingu pozwala na dowolne kształtowanie rozkładu tych kosztów.

Opłata wstępna może wynieść już od 0% do kilkudziesięciu procent, a nawet pełnej wartości samochodu. Im wyższy czynsz inicjalny, tym niższe będą raty oraz prowizja za wykup.

W umowach, których zwieńczeniem ma być przejęcie własności pojazdu przez klienta, opłata za wykup zwykle jest symboliczna (może sięgać nawet 1% wartości auta). Wyższe są wówczas raty leasingowe, w których uwzględniana jest spłata ceny auta.

W umowach nastawionych na długoterminowy wynajem raty mogą być odpowiednio niższe, ponieważ obejmują tylko zapłatę za usługę leasingowania. Cena nabycia samochodu jest wówczas przenoszona w ciężar opłaty za wykup (sięgającej rynkowej ceny pojazdu). To korzystne rozwiązanie dla osób, które nie chcą przejmować leasingowanego auta na własność, a jednie je wypożyczać, regularnie wymieniając na nowe. Po upływie terminu umowy (zwykle 2-4 lata) oddają używane przez nich auto finansującemu i biorą w leasing następne.

Zmiany w leasingu dla firm po 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku przedsiębiorcy rozliczają koszty leasingu na nowych zasadach. Pomimo kilku negatywnych zmian (w tym: wprowadzenia górnych limitów cen aut) leasing nadal może być korzystniejszym finansowo rozwiązaniem niż zakup samochodu na kredyt lub za gotówkę.

Od 2019 roku wszyscy przedsiębiorcy, którzy korzystają z aut w celach mieszanych (firmowych i prywatnych) mogą wliczać w koszty uzyskania przychodu jedynie 75% wszystkich wydatków eksploatacyjnych. Do takich należą m.in.: zakup paliwa, oleju, części zamiennych, opon, biletów parkingowych, autostradowych i serwis, przegląd, naprawy.

Zmiany dotyczą wszystkich leasingobiorcówch, również tych, którzy umowy zawarli przed 2019 rokiem.

Firmy, które zawierają umowę leasingu auta o wartości powyżej 150 tys. zł, mogą wpisać w koszty uzyskania przychodu tylko część czynszu inicjalnego i poszczególnych rat – proporcjonalnych do ceny auta nieprzekraczającej ustawowego limitu 150 tys. zł. W przypadku samochodów elektrycznych limit wynosi 225 tys. zł. Przykładowo: leasingując pojazd o wartości 300 tys. zł, za koszt podatkowy można wliczyć tylko połowę opłaty wstępnej i połowę każdej raty.

Uwaga! Limit 150 tys. zł dotyczy kapitału, czyli kwot uiszczanych na poczet spłaty wartości pojazdu. Odsetki są w całości uznawane za koszt uzyskania przychodu. Dotyczy to obu rodzajów umów: leasingu operacyjnego i finansowego.