07.10.2011, 13:01

Leasing samochodów i nie tylko, czyli co można brać w leasing

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

Większości osób (szczególnie takich, które nie korzystały nigdy z tego produktu) pojęcie leasingu kojarzy się jedynie z finansowaniem pojazdu. Choć istotnie leasing samochodów to najczęstsza usługa, to zdecydowanie na tym nie kończą się ani oferty firm, ani możliwości klientów.

Można by powiedzieć, że właściwie wszystko można wziąć w leasing - o ile ktoś zdecyduje się go udzielić. W praktyce faktycznie najpopularniejszą usługą jest  leasing samochodów, ale w leasing firmy biorą także przede wszystkim maszyny i urządzenia i sprzęt komputerowy.

Z ponad 102 tys. środków oddanych w leasing w pierwszej połowie 2011 roku (Uwaga! Dane na podst. raportu Związku Polskiego Leasingu, reprezentującego ok. 90 proc. rynku w Polsce), 66,5 tys. (czyli niemal 65 proc.) stanowiły pojazdy. Ale nie były to tylko samochody osobowe i ciężarowe (ponad 51 tys. pojazdów), ale także m.in. ciągniki siodłowe, przyczepy, naczepy czy autobusy.

W pierwszych 6 miesiącach bieżącego roku w leasing polskie firmy wzięły także niecałe 28 tys. maszyn i urządzeń. Na tę liczbę „składają” się przede wszystkim: maszyny rolnicze, sprzęt budowlany, sprzęt medyczny i wózki widłowe.

Niemal 6 proc. całego leasingu (w ujęciu ilościowym) w pierwszych dwóch kwartałach 2011 roku stanowiło zapotrzebowanie IT. W 78 proc. leasingowano sprzęt, w ponad 16 proc. - oprogramowanie.

W opisanym okresie polscy leasingodawcy oddali w leasing także 222 środki opisane przez Związek Polskiego Leasingu jako „pozostałe środki transportu”. Są to choćby środki lotnicze (samoloty, helikoptery), których np. sama firma SG Equipment Leasing Polska oddała w leasing 8 (na całym rynku 18), czy wodne (jachty, statki), których firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu oddały 117.

Jak widać zatem, rynek usług leasingu dla firm jest znacznie szerszy niż jedynie leasing samochodów. Warto zwrócić także uwagę na elastyczność, „otwartość” firm leasingowych - warto zapytać o możliwość finansowania jakiegoś przedmiotu nawet wtedy, gdy firma oficjalnie nie informuje o takiej opcji.

Przypominamy, że od 1 lipca br. istnieje także prawo regulujące leasing konsumencki. Większość utożsamiała wejście w życie ustawy z faktem, że oto dla klientów indywidualnych możliwy stał się leasing samochodów. To nie do końca prawda, bo teoretycznie w leasing można wziąć komputer czy lodówkę. Problem w tym, że nikt takiego leasingu nie udziela. Zresztą nie tylko liczba firm oferujących leasing konsumencki jest niewielka, ale i popyt na taką usługę jest w Polsce na razie znikomy.

Mikołaj Fidziński
Comperia.pl

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (07.10.2011).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
Ekspert Comperia.pl
2781 artykułów -

zobacz inne artykuły tego autora