Konto firmowe w banku internetowym, czy tradycyjnym? Sprawdź zanim wybierzesz!

2010-05-25 09:07:30

Konto bankowe jest nieodłącznym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Dokonywanie przelewów, rozliczenia z ZUS i Urzędem Skarbowym, wypłaty wynagrodzeń-to tylko podstawowe opcje, z jakich korzysta każda firma. Gdzie założyć najlepsze konto bankowe? W banku internetowym czy tradycyjnym? Sprawdź z Comperią.

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o tym, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze rachunku bankowego. Opisaliśmy znaczenie zarówno podstawowych parametrów generujących koszty użytkowania rachunku jak i usług dodatkowych świadczących o jego atrakcyjności. Dzisiaj odpowiadamy na pytanie, w jakim banku najkorzystniej założyć konto firmowe.
 
Banki tradycyjne – co to takiego?
Wiele mówi się o podziale na banki tradycyjne i internetowe – ich zaletach, wadach, cechach wspólnych i różnicach. W praktyce natomiast trzeba zdecydowanie powiedzieć – tradycyjne banki w Polsce już nie istnieją!
 
Podział ten był aktualny jeszcze 10 lat temu, gdy na polskim rynku pojawił się pierwszy bank  internetowy – mBank, a dostęp do internetu był znacznie bardziej ograniczony niż obecnie. W tamtym czasie faktycznie, większość spraw, w tym wszystkie związane z kontami dla firm, można było załatwić wyłącznie w tradycyjnym banku – jego oddziale. Obecnie dostęp do bankowości internetowej jest natomiast standardowym aspektem każdego rachunku bankowego.
 
Niemniej jednak,  część banków w dalszym ciągu znacznie większą uwagę przywiązują do tradycyjnej formy obsługi klienta. Najlepszym tego przykładem jest chociażby PKO BP, w którym wniosek o założenie rachunku czy wyrobienie karty kredytowej wprawdzie można złożyć przez internet, lecz już w celu podpisania umowy konieczna jest wizyta w oddziale. Mimo to, nawet PKO BP idzie z duchem czasu. Znacznym krokiem naprzód jest coraz dalej idąca popularyzacja rachunków Intelligo.
 
Konkludując, na chwilę obecną za bank tradycyjny uznać można taką instytucję finansową, która pomimo oferty serwisu internetowego większość usług sprzedaje za pośrednictwem istniejących oddziałów. Do tradycyjnych banków w nowej formie zaliczyć należy zatem zdecydowaną większość graczy na polskim rynku. Jedynie mBank i Inteligo zaliczyć można do klasycznych form marek banków internetowych.
 
Konto firmowe w banku tradycyjnym – zalety i wady
Podstawową zaletą posiadania konta firmowego w banku gwarantującym bezpośredni kontakt z klientem jest możliwość szybkiego otrzymania decyzji w takich sprawach jak:
  1. Przyznanie limitu w rachunku bankowym,
  2. Wyrobienie firmowej karty kredytowej,
  3. Potwierdzenie dokumentów,
  4. Uzyskanie gwarancji bankowych.
Niezwłoczny dostęp do danych usług w wielu przypadkach może stanowić o „być albo nie być” danego przedsiębiorstwa. Konto firmowe oraz powiązane z nim usługi dodatkowe muszą gwarantować jego płynność finansową. W przeciwnym wypadku, niemożliwość regulowania bieżących zobowiązań może doprowadzić nawet do bankructwa firmy.
 
Za największą wadę posiadania konta w tradycyjnym banku można natomiast uznać długi czas związany z załatwieniem podstawowych czynności. Dokonanie przelewu w okienku wiąże się z wizytą w banku i najczęściej oczekiwaniem w co najmniej kilkuosobowej kolejce. Ponadto, płatności w oddziale są zawsze droższe niż te dokonywane za pośrednictwem internetu – przeważnie dwu- lub nawet trzykrotnie.
 
Konto firmowe w banku internetowym – dlaczego warto założyć?
W typowych bankach internetowych założenie konta firmowego odbywa się bez konieczności wizyty w oddziale. Wszystkie formalności załatwiane są za pośrednictwem poczty bądź kuriera. Całkowity czas po stronie klienta, poświęcony na wypełnienie formalności, ulega zatem znacznemu skróceniu. Niemniej jednak, na otrzymanie dokumentów należy poczekać znacznie dłużej. Jeżeli na założenie konta firmowego mamy zatem niewiele czasu, to lepszym wyjściem jest wizyta w oddziale.
 
Ponadto, współpraca z bankiem za pośrednictwem poczty może wiązać się z  nieefektywną komunikacją. Najczęściej sprawa dotyczy kwestii niedoinformowania klienta, rozbieżności informacji – np. opłaty za prowadzenie konta są inne na stronie internetowej niż w przysłanym nam formularzu, nie zgadza się liczba bezpłatnych przelewów. Wszystko to wynika z faktu, iż banki na swoich serwisach internetowych podają przeważnie najkorzystniejsze parametry, które z różnorodnych przyczyn nie są dostępne dla każdego klienta.
 
W przeciwieństwie do banków tradycyjnych znacznie dłużej trwa także uzyskanie potwierdzenia dokumentów lub gwarancji bankowych. To zaś, jak już pisano, może prowadzić do zaburzeń płynności finansowej przedsiębiorstwa.
 
Konto firmowe – wnioski
Podsumowując, założenie rachunku firmowego w banku tradycyjnym wydaje się być rozsądniejszym rozwiązaniem. Pomimo faktu, iż w większości przypadków jego użytkowanie jest droższe niż w banku internetowym bezpośredni kontakt z doradcą jest czynnikiem, który w przypadku firm ma kluczowe znaczenie. Koszty prowadzenia rachunku, nawet na poziomie 100 złotych miesięcznie nie stanowią przecież sumy, która znacznie wpływałaby na zmniejszenie rentowności większości spółek.
 
Comperia.pl
Ekspert Comperia.pl

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam