01.07.2013, 15:55

Cross selling przy kredycie hipotecznym

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 10     / 10 (oddano 6 głosów)

Przeglądając oferty kredytów hipotecznych lub już konsultując się z doradcą banku, można przekonać się, że prowizja za przyznanie kredytu czy marża kredytowa podlega negocjacjom. Dokładnie - marża może zostać obniżona, a prowizja nawet zniesiona, jeśli klient założy w banku konto i zadeklaruje odpowiednią aktywność w korzystaniu zeń, lub skorzysta z oferty karty kredytowej czy ubezpieczenia.

Właściwie każdy bank konstruuje ofertę swoich kredytów hipotecznych podobnie. Ustala wysokości marży zależne m.in. od kwoty kredytu, wartości zabezpieczenia czy zdolności kredytowej klienta, a także podaje prowizję za przyznanie kredytu. Absolutnie jednak nie można powiedzieć, że jest to wersja ostateczna, i osoba poszukująca kredytu nie ma żadnej możliwości obniżenia tych parametrów. Właściwie pałeczka jest w jej rękach - jeśli przystanie na ofertę banku dotyczącą skorzystania z innych produktów bankowo-ubezpieczeniowych, kredyt będzie kosztował mniej. Tak działa sprzedaż wiązana, z angielskiego zwana cross sellingiem.

Przeanalizujmy przykładowe kredyty hipoteczne. Deutsche Bank najlepszą ofertę przygotował dla tych klientów, którzy skorzystają z konta osobistego db Life oraz karty kredytowej. Dodatkową zniżkę marży można uzyskać przystępując do produktu ubezpieczeniowego DB Inwestuj w Przyszłość czy wykupując ubezpieczenie na życie lub od utraty stałego źródła dochodu. Bank Zachodni WBK atrakcyjniejsze warunki przedstawi, gdy klient założy (lub już posiada) konto osobiste i zobowiąże się, aby co miesiąc wpływało nań min. 2 tys. zł.

W Banku Millennium podobnie - promocyjne warunki otrzymają tylko ci, którzy będą posiadaczami konta w tej instytucji (z regularnymi wpływami), a kartą do rachunku będą wydawać min. 500 zł miesięcznie. Podane warunki to oczywiście wyrywkowe przykłady, każdy bank w Polsce ma swoje zasady cross-sellingowe.

Stając przed dylematem „kredyt hipoteczny sam czy w cross sellingu” należy dokonać dokładnych kalkulacji, oraz przemyśleć, czy dany produkt jest nam w ogóle potrzebny. Czy oszczędność na razie nie będzie niższa niż składka niepotrzebnego ubezpieczenia czy opłaty za korzystanie z karty kredytowej albo konta?

Skorzystanie z oferty cross sellingu to jednak tylko połowa „sukcesu”. Trzeba jeszcze sumiennie wypełniać zobowiązanie złożone bankowi. Utrzymywać wpływy na konto, wydawać kartą tyle ile trzeba, uiszczać składki ubezpieczeniowe itp. W niektórych bankach wystarczy, że dany warunek spełnia się przez kilka lat (np. 5), w innych obowiązuje on cały okres spłaty. W przeciwnym wypadku bank złamie także swoje przyrzeczenie, i podniesie marżę do podstawowej wysokości.
Autor: Mikołaj Fidziński
Comperia.pl

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (01.07.2013).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
Mikołaj Fidziński
, ekspert Comperia.pl
640 artykułów -

zobacz inne artykuły tego autora

zobacz blog autora

Zobacz dyskusje na forum
Masz kredyt na mieszkanie?
Obniż ratę kredytu nawet o 30%!
  • wybierz najkorzystniejszą ofertę obniżającą ratę
  • aplikuj online
Porównaj kredyty refinansowe
Potrzebujesz gotówki?
Pomożemy Ci wybrać kredyt z niską ratą!
  • porównaj online aktualne oferty 35 banków
  • aplikuj online
Porównaj kredyty gotówkowe
Chcesz założyć lokatę?
Oprocentowanie nawet 7%, porównaj i załóż lokatę przez Internet!
  • najwyższe oprocentowanie, bez podatku Belki
  • aplikuj online
Porównaj lokaty