12.07.2018, 11:27

Powstała ewidencja biur podróży. Tam sprawdzisz, czy touroperator działa legalnie

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

Powstała ewidencja biur podróży. Tam sprawdzisz, czy touroperator działa legalnie

Od teraz urlopowicze wykupujący wczasy w biurze podróży mogą poczuć się bezpieczniej. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) uruchomił Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki (CEOT), z której w kilka chwil można dowiedzieć się, czy dany touroperator działa zgodnie z prawem i czy posiada gwarancje chroniące od niewypłacalności.

Nowy rejestr ma stanowić podstawowe źródło informacji dla osób, które zamierzają wyjechać na wczasy z biurem podróży. To spis, który zawiera aktualne informacje na temat ponad 4,6 tys. firm z branży turystycznej. Przed wykupieniem wycieczki, turysta powinien sprawdzić, czy agencja, z której usług chce skorzystać, jest wpisana do CEOT. Stamtąd dowie się, czy dana firma działa legalnie i czy posiada zabezpieczenie finansowe na wypadek bankructwa.

W CEOT znajdują się nie tylko pozytywne wpisy o przedsiębiorcach z branży turystycznej, ale i katalog firm wykreślonych z ewidencji lub z nałożonym czasowym zakazem prowadzenia działalności.

Co istotne - rejestr ma być aktualizowany na bieżąco. Oznacza to, że w momencie uzyskania wpisu do lokalnej bazy danych (prowadzonej przez marszałków województw), informacja o danym przedsiębiorcy trafi do CEOT (lub zostanie w niej odpowiednio zmodyfikowany).

Centralna ewidencja przedsiębiorców turystycznych to bezpośredni efekt wprowadzenia Ustawy z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Informacje o biurach turystycznych znaleźć można w serwisie ufg.pl (zakładka: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny) oraz na portalu Ministerstwa Sportu i Turystyki: turystyka.gov.pl.

CEOT o nie jedyny pozytywny efekt zmiany przepisów o usługach turystycznych. Ustawa wprowadziła szereg nowych rozwiązań, które zwiększą ochronę klientów touroperatorów. Znowelizowane prawo zawiera poszerzony katalog przedsiębiorców, których działalność jest objęta gwarancjami TFG (m.in. o firmy sprzedające bilety lotnicze i umożliwiające nabycie innych usług turystycznych, np. rezerwacji pokoju hotelowego czy wypożyczenie samochodu). Na mocy ustawy obniżeniu uległy kwoty wybranych składek (nawet o 50%) płaconych przez turystów, np. za wycieczki z dojazdem własnym.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny to instytucja, która zapewnia turystom pokrycie strat finansowych wynikających z upadłości biura podróży lub innego przedsiębiorcy, działającego w branży turystycznej. Środki gromadzone przez fundusz pochodzą z gwarancji, do wykupowania których prawnie obligowani są organizatorzy imprez. Z końcem 2017 r. w TFG znajdowało się ok 43 mln zł, stanowiących zabezpieczenie dla poszkodowanych turystów.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (12.07.2018).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
992 artykuły - zobacz inne artykuły tego autora