26.03.2015, 14:02

Umowa-zlecenie i o dzieło a ZUS

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 0     / 10 (oddano 0 głosów)

Umowa-zlecenie i o dzieło a ZUS

W większości przypadków zatrudnienie pracownika wiąże się z koniecznością odprowadzania składek do ZUS-u. Nie dotyczy to jednak niektórych umów cywilnoprawnych. Sprawdźmy, jak wygląda sytuacja w przypadku umowy-zlecenia i o dzieło.

Od wielu lat zatrudnienie na podstawie umów cywilnoprawnych jest bardzo popularne w Polsce, ponieważ często wiąże się z dodatkowymi korzyściami dla przedsiębiorcy. Jest to dobry sposób dla firm, by zminimalizować koszty pozyskania pracownika i jednocześnie ominąć restrykcyjne wymogi kodeksu pracy, które takich umów nie dotyczą.

Czym się różnią umowy?

Umowa-zlecenie i umowa o dzieło często są mylone, tymczasem różnica jest - i to duża. Umowa o dzieło nastawiona jest na rezultat (np. napisanie książki), natomiast w przypadku umowy-zlecenia ważna jest sama czynność (np. pielęgnacja ogrodu) i w tym wypadku nie ma nacisku na efekt.

Umowa o dzieło zawsze jest odpłatna (zawsze należy się wynagrodzenie, gdy przedmiot umowy zostanie wykonany), natomiast umowa-zlecenie może być zarówno odpłatna, jak i nieodpłatna. W przypadku nieodpłatności, jeśli tak ustalą strony, musi to być bezwzględnie zapisane w tej umowie. Jeśli nie pojawia się żaden zapis dotyczący wynagrodzenia, przyjmuje się domyślnie odpłatność takiej umowy.

Kolejną kwestią różniącą wymienione powyżej typy umów cywilnoprawnych jest samo wykonanie kontraktu. W przypadku umowy o dzieło przyjmujący zlecenie nie ma obowiązku zrealizowania przedmiotu umowy osobiście. Inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o umowę-zlecenie. Tutaj najczęściej domyślnie zlecenie wykonuje zleceniobiorca. Oczywiście, można zapisać, że realizacją kontraktu zajmie się osoba trzecia, ale musi to być wyraźnie określone.

Opisane powyżej dwie rodzaje umów zawiera się najczęściej w formie pisemnej, ale dopuszcza się również formę ustną.

Zobowiązania wobec ZUS-u

Również kwestie dotyczące składek do ZUS różnią umowę o dzieło od umowy-zlecenia. W tym pierwszym przypadku zleceniodawca nie musi odprowadzać żadnych kwot na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od tej reguły jest jednak odstępstwo, które zmusza zamawiającego do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tego kontraktu. Taka sytuacja ma miejsce, jeśli przedsiębiorca podpisze umowę o dzieło z osobą, z którą jednocześnie jest związany umową o pracę.

Jeśli chodzi o umowę-zlecenie, odprowadzenie składek do ZUS-u jest obowiązkowe wówczas, gdy zleceniobiorca nie posiada statusu studenta.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (26.03.2015).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
897 artykułów - zobacz inne artykuły tego autora
Zobacz dyskusje na forum
Forum o kredytach
Umowa zlecenie a pożyczka miesięczna 26.11.2015 14:06 przez:
diana t
Karta kredytowa a umowa zlecenie 17.6.2015 12:09 przez:
tobekb
umowa kredytowa a umowa zlecenie 2.3.2015 13:01 przez:
Marzena Kazbieruk, Ekspert Comperia.pl

forum o kredytach

Forum o ubezpieczeniach
Umowa zlecenie a emerytura 20.7.2015 10:54 przez:
Frąc

forum o ubezpieczeniach

Forum finansowe dla firm
Umowa zlecenie a prawo do zasiłku chorobowego? 7.7.2015 8:48 przez:
Dalian
Umowa zlecenie czy własna działalność 27.5.2015 10:45 przez:
Kaja Metrowska

forum finansowe dla firm