Ile kosztuje ubezpieczenie przesyłki kurierskiej?

2015-02-03 12:26:08

Chcąc mieć pewność, że przesyłka dotrze na czas w stanie nienaruszonym, możemy zdecydować się na usługę dodatkową, jaką jest ubezpieczenie przesyłki kurierskiej. Czy warto z tej opcji korzystać i ile będziemy musieli za to zapłacić?

Ubezpieczenie przesyłki to usługa dodatkowo płatna, oferowana przez firmy kurierskie. Jej koszt nie jest wysoki w stosunku do kosztu, jaki musimy ponieść na opłacenie całej usługi doręczenia towaru. Często przy przesyłkach o niższej wartości ubezpieczenie dodawane jest gratis.

Do jakiej kwoty?

Większość firm kurierskich określa w swoich regulaminach i cennikach maksymalne wartości przedmiotów, które możemy ubezpieczyć. Określana jest także kwota, do której ubezpieczyciel odpowiada za każdą przesyłkę, niezależnie od wykupienia polisy.

Przykładowo w firmie TNT możemy ubezpieczyć przesyłki niedokumentowe do wysokości do 25 000 euro, a także ubezpieczyć dokumenty w zakresie kosztów ich odtworzenia i ponownego sporządzenia do maksymalnej kwoty 500 euro. Poczta Polska ubezpiecza zaś przesyłki o wartości do 250 000 złotych.

Co zyskujemy?

Ubezpieczając przesyłany towar, zwiększamy zakres odpowiedzialności firmy kurierskiej za przesyłkę. Nadawca paczki zyskuje ochronę od uszkodzeń fizycznych paczki lub jej utraty. Zwykle ubezpieczyć możemy zarówno koperty z dokumentami, jak i przesyłki towarowe.

Warunki

Odszkodowanie wypłacane jest zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. W razie utraty czy zniszczenia paczki nadawca określa wartość przesyłki, koszty wymiany, wartości faktury lub aktualną wartość w gotówce.

Jak ubezpieczyć przesyłkę?

Aby przesyłka była bezpieczna, na liście przewozowym nadawca powinien podać deklarowaną wartość paczki oraz wskazać opcję ubezpieczenia. W polu opis zawartości czy uwagi warto wpisać dodatkowe informacje, dotyczące zawartości pakunku, jeśli jest cenny lub delikatny. Jeżeli nie chcemy tego ujawniać, warto na liście przewozowym określić zawartość, wpisując numer FV lub WZ, który dotyczy sprzedaży/przekazania wysyłanych przedmiotów. W przypadku konieczności ubiegania się o odszkodowanie ułatwi to nam udowodnienie, że przesyłka zawierała cenny przedmiot. Jak w przypadku każdego ubezpieczenia, aby firma kurierska wypłaciła nam odszkodowanie, przedstawić będziemy musieli dokumenty potwierdzające wartość szkody, takie jak: faktura, rachunek, paragon kupna lub sprzedaży, wydruk aukcji internetowej.

Ile to kosztuje?

Cena ubezpieczenia przesyłki to jednorazowo maksymalnie kilka złotych. Zwykle wyliczana jest procentowo od wartości przekazywanego towaru. Firmy ustalają swoje cenniki indywidualnie, widać w tej kwestii duże rozbieżności:

  • Ubezpieczenie przesyłki w GLS krajowej do 500 zł to koszt 1 zł, natomiast przesyłki pobraniowej do 6 500 zł to koszt 12 zł.
  • W DHL ubezpieczenie przesyłki krajowej do 500 zł otrzymujemy gratis, natomiast za ubezpieczenie przesyłki krajowej 50 000 zł zapłacimy 2,5 zł.
  • Poczta Polska za ubezpieczanie przesyłki do 5 000 zł zażyczy sobie 2 zł, natomiast ubezpieczenie przesyłki do 50 000 zł to koszt 13 zł.
  • W UPS ubezpieczenie przesyłki krajowej wartej 1-323 zł otrzymamy gratis, natomiast droższe - do kwoty 50 000 zł - kosztowało będzie 2,5 zł.
Żaneta Pilarska

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam