Urlop za granicą? Poznaj prawa pasażera i turysty

2014-05-28 11:36:00

Wyjeżdżając na urlop za granicę, warto poznać prawa pasażera oraz turysty, przysługujące w razie nieprzewidzianych okoliczności.

Podczas urlopu można się spotkać z różnymi nieprzewidzianymi okolicznościami, które mogą negatywnie wpłynąć na spędzanie wolnego czasu podczas wycieczki, wyjazdu zagranicznego. Z jakimi problemami powinien się liczyć pasażer i turysta?

Podróżowanie samolotem

Gdy planowany urlop zakłada podróż samolotem, nierzadko może się okazać, że lot jest opóźniony. W takim przypadku pasażer oczekujący na samolot ma prawo otrzymać bezpłatne posiłki oraz napoje. Klient linii lotniczych ma również prawo do uzyskania wszelkich informacji dotyczących czasu opóźnienia lotu. Gdy konieczne jest nocowanie na lotnisku, pasażer może również się domagać bezpłatnego noclegu w hotelu oraz darmowego transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem. Odwołanie lotu przez linie lotnicze sprawia, że turysta może się ubiegać o odszkodowanie, w przypadku gdy utrudnienia nie nastąpiły z powodu siły wyższej, czyli warunków atmosferycznych. W zależności od dystansu planowanej podróży można uzyskać do 600 euro. Gdy anulowanie lotu jest skutkiem niekorzystnych warunków pogodowych, pasażerowie mogą się domagać zwrotu ceny biletu, ale nie mają prawa do odszkodowania.

Opóźnienie pociągu lub autokaru

Dobrze wiedzieć, że pasażerowie podróżujący pociągiem mają prawo do uzyskania rekompensaty, jeśli ich podróż się wydłuży. Gdy opóźnienie na terenie Polski lub UE w przypadku przejazdów m.in. Ekspres, InterCity wynosi od jednej do dwóch godzin, możliwe jest uzyskanie zwrotu 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnień powyżej dwóch godzin – 50 proc. ceny biletu.

Przy podróżowaniu autokarami nie ma jasno sprecyzowanych przepisów dotyczących wysokości rekompensat. W przypadku podróży pociągiem po stronie pasażera stoją przepisy unijne. Podróżujący autokarami mogą reklamować opóźnienie u organizatora wyjazdu.

Zaginiony bagaż

Gdy na lotnisku bagaż dotrze do właściciela z opóźnieniem lub zostanie zagubiony, turysta może wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej. Reklamację na podstawie dokumentu PIR można składać do 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu oraz do 21 dni od odbioru bagażu opóźnionego. Turysta, który spotkał się z sytuacją, gdy jego bagaż dotrze do niego z opóźnieniem lub został zagubiony, ma prawo uzyskać od przewoźnika wypłatę dziennych diet, które mają posłużyć na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, takich jak ubrania czy środki higieny osobistej. Zniszczenie lub zagubienie bagażu sprawiają, że pasażer może również liczyć na uzyskanie odszkodowania, które ustalane jest na podstawie wycen tworzonych w oparciu na rachunku za rzeczy znajdujące się w bagażu. Takie odszkodowanie może wynieść do ok. 5,5 tys. zł, przy braku paragonów odszkodowanie ustalane jest przez przewoźników na podstawie wagi bagażu.

Marzena Kazbieruk

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam