Leasing sposobem na obniżenie podatku

2015-03-30 15:41:56

Leasing jest całkiem dobrym sposobem na obniżenie podatku w przypadku firm. Sprawdź, kiedy pomoże Ci podwyższyć koszty uzyskania przychodu.

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest odprowadzać podatki do urzędu skarbowego. Znaczący wpływ na kwotę podatku ma wysokość poniesionych kosztów uzyskania przychodu. Im wyższe te koszty, tym niższy dochód do opodatkowania, a tym samym niższa kwota zaliczki na podatek dochodowy. W związku z tym opłaty związane z leasingiem są idealnym sposobem zmniejszenia podatku.

Leasing finansowy

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje leasingu: finansowy i operacyjny. Ten pierwszy jest porównywany do kredytu, ponieważ nabywany w ten sposób środek trwały wprowadzany jest do stanu majątkowego leasingobiorcy. Na zmniejszenie podatku w tym wypadku ma wpływ część odsetkowa miesięcznych rat leasingowych, a także odpisy amortyzacyjne. Leasing finansowy nie wpłynie jednak znacząco na podstawę do obliczenia podatku.

Leasing operacyjny

Zdecydowanie lepiej niż leasing finansowy w kwestii obniżenia podstawy opodatkowania sprawdza się leasing operacyjny. W tej opcji nie dochodzi do przeniesienia środka trwałego do majątku leasingobiorcy, pozostaje on własnością firmy leasingowej, która dokonuje odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym dla leasingobiorcy kosztem podatkowym jest pełna rata leasingowa, zawierająca  odsetki i kapitał.

Z reguły w leasingu operacyjnym pierwsza jego rata może wynosić nawet do 45% wartości przedmiotu. Dodatkowo oprócz tego leasingobiorca będzie musiał zapłacić także opłaty i prowizje. Całość tych wydatków można wliczyć w koszty już w chwili ich poniesienia.

Koszt podatkowy

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia z 26 lipca 1991 roku podaje kilka warunków, które musi spełnić umowa leasingowa, aby raty i związane z nią opłaty można było uznać za koszt podatkowy. Pierwszym z nich jest to, że dany kontrakt musi być zawarty na okres równy 40% normatywnego okresu amortyzacji - w przypadku ruchomości lub co najmniej na 5 lat, gdy umowa dotyczy nieruchomości. Dodatkowym warunkiem jest wymóg, by suma wszystkich rat, pomniejszona o podatek VAT, odpowiadała co najmniej wartości początkowej środka trwałego.

W przypadku np. leasingu auta firmowego przedsiębiorca może wpisać w koszty podatkowe nie tylko raty leasingowe w pełnej kwocie, ale również wartość wykupu auta po zakończeniu okresu trwania umowy leasingowej, o ile na taki wykup się zdecyduje.

Emilia Kasińska

Słownik finansowy
Kalkulatory

Szukasz kredytu gotówkowego? Chcesz zaoszczędzić? A może nowa inwestycja się kroi? Z nami wszystko przekalkulujesz!

Sprawdzam