12.06.2015, 17:43

Od 2016 stare samochody nie będą mogły wjeżdżać do miast

Ocena: 1 gwiazdka Ocena: 2 gwiazdki Ocena: 3 gwiazdki Ocena: 4 gwiazdki Ocena: 5 gwiazdek Ocena: 6 gwiazdek Ocena: 7 gwiazdek Ocena: 8 gwiazdek Ocena: 9 gwiazdek Ocena: 10 gwiazdek

Ocena: 5.5     / 10 (oddano 2 głosów)

Od 2016 stare samochody nie będą mogły wjeżdżać do miast

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie środowiska, nad którą pracują obecnie posłowie, ma dać samorządowcom możliwość wprowadzenia zakazu wjazdu pojazdom w wyznaczonych strefach. Zapis w ustawie ma dotyczyć zwłaszcza samochodów, które emitują najwięcej spalin i zanieczyszczają powietrze w miastach. 

W zatłoczonych miastach poziom zanieczyszczenia powietrza przekracza normy lub niebezpiecznie się do nich zbliża. W samej Warszawie samochody odpowiadają za 30% pyłów w powietrzu. Pojazdy wyprodukowane na początku lat 90 emitują ich nawet 60-krotnie więcej niż te sprzedawane dzisiaj.

Projekt ustawy

Projekt ustawy forsowanej przez Platformę Obywatelską zakłada wyznaczenie w miastach stref ich niskiej emisji. Polski system ekosfer ma być wzorowany na tym, który funkcjonuje w Niemczech. Każdy właściciel pojazdu zobowiązany jest do przyklejenia naklejki, która zawiadamia, jakie normy emisji spalin spełnia dany pojazd. W Polsce mają funkcjonować podobne zasady. Jedyną różnicą ma być to, iż za podstawę klasyfikacji będzie brana data pierwszej rejestracji. Każda ekosfera ma być oznaczona specjalnym znakiem.

Podział samochodów

Jeśli poselski projekt wejdzie w życie, auta zostaną podzielone na 5 klas odróżniających się nalepkami na szybę. Przepisy mają obowiązywać już od stycznia 2016 roku.

  • Klasa 1 - bez żadnej nalepki – to taka, z która nie będzie mogła wjeżdżać od centrów miast – klasyfikują się do niej benzyniaki zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem i diesle zarejestrowane przed 1997 rokiem.
  • Klasa 2 - „czerwona” – niedopuszczona będzie do ścisłego centrum – do tej grupy zaliczać się będą diesle rejestrowane po raz pierwszy w latach 1997-2000.
  • Klasa 3 - „żółta” – obejmuje diesle z lat 2001-2005.
  • Klasa 4 - „zielona” – obejmuje benzyniaki zarejestrowane po raz pierwszy od 1993 do 2000 roku, a także diesle z lat 2006-2009
  • Klasa 5 - „niebieska” – dla benzyniaków zarejestrowanych od 2001 roku i diesli od 2010 roku.

Co z motocyklami?

Nowe przepisy mają obowiązywać także motocykle. Właściciel takiego pojazdu musi posiadać naklejkę przy sobie i okazać w przypadku kontroli. Również przy tej kategorii pojazdów obowiązywać ma data pierwszej rejestracji: od 1 września 1980 r. do 16 czerwca 1999 r. klasa trzecia, od 16 czerwca 1999 r. do 30 czerwca 2007 klasa czwarta i po 30 czerwca 2007 r. klasa piąta.

Gdzie otrzymamy naklejki?

Uzyskać naklejkę z odpowiednią klasyfikacją będzie można u starosty, wypełniając wniosek i uiszczając opłatę w wysokości 10 zł. Naklejka powinna być umieszczana w prawym dolnym rogu przedniej szyby – obok naklejki rejestracyjnej. Brak odpowiedniego oznaczenia ekologicznego ma skutkować mandatem.

Podobne rozwiązania zastosowano już w ponad 200 europejskich miastach. W Niemczech strefy niskiej emisji spalin istnieją już w 53 miastach.

Wymienione w tekście informacje, liczby i oferty są aktualne w dniu powstania artykułu (12.06.2015).

Podziel się:

Wykop

Comperia.pl w Google+
, ekspert Comperia.pl
942 artykuły - zobacz inne artykuły tego autora